Weer geen interim-uitkering voor leden FrieslandCampina
De melkprijs voor leden-melkveehouders steeg in de eerste helft van 2021 met 1,8 procent naar 37,25 euro per 100 kilo melk exclusief BTW. De prijs voor biologische melk steeg in diezelfde periode van 48,73 naar 49,16 euro per 100 kilo melk. Toch ontvangen de leden in 2021, net als vorig jaar, geen interim-uitkering omdat de winst onder druk staat. Belangrijkste oorzaken voor de tegenvallende resultaten zijn de moeilijke marktomstandigheden in Hongkong en China, de tegenvallende markt voor kindervoeding in Azië en de reserveringen voor een vonnis in Thailand.
Uitdagende start
Hein Schumacher, CEO van FrieslandCampina, spreekt van een uitdagende start van 2021. „We verkeren in een situatie, die je niet wenst. Een eenmalig last nemen in Thailand op iets uit het verleden is ontzettend vervelend. Het zegt weinig over hoe het bedrijf er werkelijk voorstaat. De situatie op de kindervoedingsmarkt kwam niet geheel onverwacht, maar de ontwikkelingen volgden elkaar snel op. Hongkong was jaren een hele goede winstbron, mar we zullen ons vanaf nu moeten richten op de overige activiteiten in die regio. Als ik daarentegen kijk naar de consumentenproducten en dat is toch het hart van ons bedrijf, dan zie ik die voor het derde jaar op rij groeien in omzet en winst. Het marktaandeel in Nederland groeit en met PlanetProof hebben we een goed verhaal. En ook de out-of-home kanalen trekken snel aan en boeken goede resultaten.”
Omzet nagenoeg gelijk
Bij een 2,2 procent lagere melkaanvoer daalde de totale omzet van FrieslandCampina licht van 5,6 miljard euro in de eerst helft van 2020 naar 5,5 miljard euro in de eerste helft van 2021. Een daling van 1,8 procent met name veroorzaakt door valuta-effecten. Zonder deze effecten steeg de omzet met 0,8 procent.
De consumentenverkopen en de afzet via out-of-home kanalen, steeg met 1 procent. Onder out-of-home valt alle zuivel, die consumenten buitenshuis nuttigen, zoals bijvoorbeeld in de horeca. Ook de verkoop en omzet van speciale voeding voor medische doeleinden, ouderen en sporters steeg. Daar staat tegenover dat de resultaten van FrieslandCampina in Azië tegenvallen en er nog weinig zicht is op herstel.
Kindervoeding
Bij de afzet van kindervoeding in Azië zijn verschillende factoren van invloed op de achterblijvende resultaten. Het aantal geboorten nam met 20 procent per jaar af, waardoor de vraag naar kindervoeding achterbleef en de komende jaren ook achter zal blijven. Daarnaast viel de markt in Hongkong volledig weg zonder zich op herstel en ondervindt FrieslandCampina op de Chinese markt veel concurrentie van lokale aanbieders.
Covid-19
Rondom Coviid-19 zijn twee verschillende trends waarneembaar. In Europa herstellen de out-of-home markten en neemt de afzet en omzet toe. Maar in landen in het verre oosten zoals, Indonesië, Maleisië en Vietnam is de situatie rondom Covid-19 nog erg zorgelijk. De horeca in deze landen zit veelal op slot, waardoor de vraag naar out-of-home producten achterblijft. In Afrika daarentegen lijkt de situatie redelijk onder controle en is sprake van duidelijk herstel van de markt.
Toekomst
Voor de tweede helft van 2021 verwacht FrieslandCampina geen grote veranderingen in de huidige situatie. De onzekerheid rondom Covid-19 houdt aan en een snel herstel van de kindervoedingsmarkt ligt niet in de lijn der verwachtingen. Toch is het bedrijf optimistisch over de ontwikkelingen van op de consumentenmarkt en de verkopen in het out-of-home segment. De zuivelverwerker verwacht dat de basisprijzen voor zuivel in de tweede helft van 2021 rond het huidige niveau blijven hangen.
Tekst: Hermien van der Aa
Woont en werkt op een melkveebedrijf in Hernen met als neventakken educatie en zorglandbouw. Sinds 2020 parttime redacteur melkvee bij Agrio, waar ze hoofdzakelijk schrijft voor de website melkvee.nl, het vakblad Melkvee en de regiobladen
Beeld: Ruth van Schriek
Bron: FrieslandCampina