RDW: grote regionale verschillen bij registratie landbouwvoertuigen
RDW maakt zich zorgen over aantal trekkerkentekens
Gelderland (43 procent), Limburg (42 procent) en Noord-Brabant (37 procent) doen het volgens de RDW het beste. De overheidsinstantie heeft geen verklaring voor de verschillen. 'Opmerkelijk is wel dat er veel meer registraties gedaan worden als het slecht weer is dan bij goed weer', schrijft de RDW in een persbericht.
Goedkoper
Voor 1 januari 2022 moeten alle registratieplichtige (land)bouwvoertuigen bij de RDW geregistreerd zijn om nog op de openbare weg te mogen. Dat kan via de website van de RDW voor 18 euro. Daarna is registratie alleen nog mogelijk na een duurdere keuring. 'Zonder kentekenbewijs mag een (land)bouwvoertuig vanaf 2022 niet meer de weg op', benadrukt de RDW. De cijfers baren de organisatie zorgen. 'In overleg met de branche neemt de RDW maatregelen om meer eigenaren te motiveren hun voertuig te registreren. Zo is de communicatiecampagne uitgebreid, zijn specifieke doelgroepen gemaild en vraagt de RDW dit najaar op een aantal beurzen aandacht voor tijdige registratie.'
In de cijfers die de RDW presenteert gaat het overigens niet alleen om landbouwvoertuigen, maar ook om bijvoorbeeld heftrucks, graafmachines, hoogwerkers, toeristische wegtreintjes, rijdende winkels en teruggekeurde voertuigen. 'Slechts 21.000 van de verwachte 130.000 voertuigen zijn pas geregistreerd, ongeveer 16 procent. Het gaat om zo’n diverse groep eigenaren dat de RDW zich afvraagt of iedere eigenaar zich realiseert dat hij zijn voertuig moet laten registreren en zich goed moeten informeren.'
Misverstanden
Er zijn inmiddels 100.000 trekkers geregistreerd. Op 1 juli zijn 164.000 van de naar schatting 550.000 voertuigen geregistreerd (30 procent). Dat is dus drie op de tien voertuigen. 'Uit contact met de klantenservice merkt de RDW dat er nog misverstanden over de registratieplicht zijn. Zo is registratie nodig als het (land)bouwvoertuig harder dan 6 km/u rijdt, niet pas vanaf 25 km/u. Ook moet een voertuig geregistreerd worden als het (land)bouwvoertuig op de openbare weg komt, ook als dat een landweg is, een korte oversteek van het ene naar het andere veld of een openbaar deel van het eigen terrein.'
Naar schatting van de RDW zijn er in Nederland 270.000 landbouwtrekkers, 130.000 motorrijtuigen met beperkte snelheid en 300.000 stuks getrokken landbouwvoertuigen. Ongeveer de helft daarvan wordt uiteindelijk geregistreerd verwacht de RDW.