Campagne ‘Bijbaan bij de boer’ moet jongeren enthousiast maken voor melkveehouderij
Corrie van Leerzem is voorzitter van de stichting Trotse Jonge Boeren. Zij is één van de initiatiefnemers van de campagne die vorige week startte. De 26-jarige groeide op als stadsmeisje in het Noord-Brabantse Bergen op Zoom. Vanwege haar interesse voor dieren en landbouw ging ze studeren aan de HAS. Op haar twintigste startte ze met haar bijbaan op een zeugenbedrijf in Woensdrecht (NB). Momentele is ze verantwoordelijkheid over de kraamstal en speenbiggen op een subfok zeugenbedrijf in Waalwijk. Ze vindt het werken op een zeugenbedrijf nog steeds geweldig.
„Het zoeken van een passende bijbaan. Jongeren kunnen er maar beter op tijd mee beginnen, want jong geleerd is oud gedaan. De campagne ‘Bijbaan bij de boer’ van Trotse Jonge Boeren laat zien hoe leuk het is om een baantje te hebben in de agrarische sector”, zegt Van Leerzem. „Er gaat namelijk echt een wereld aan mogelijkheden voor je open”, stelt ze.
Campagne werkt aan meerdere kanten
De campagne werkt aan drie kanten. „Veel jongeren zijn echt zoekende naar een passende bijbaan. Daarentegen zoeken veel boeren een weekend- en/of vakantiehulp. Met een bijbaantje kunnen jongeren kennis maken met de agrarische sector en hun enthousiasme overbrengen op de burger.”
Bij het zoeken van werk denken jongeren en zeker jongeren uit de stad niet meteen aan de landbouw, maar eerder aan werken in een supermarkt of in de horeca. „Vroeger had iedereen wel een oom of ander familielid die boer was. Tegenwoordig is er bij burgers veel onwetendheid over de agrarische sector. Er is echt een kloof tussen boer en burger. Die kloof willen we dichten. Bovendien is er volop werk in de sector. De horeca lag vorig jaar stil maar de landbouw gaat altijd door omdat voedsel een eerste levensbehoefte is.”
Van Leerzem verwacht dat veel jongeren die het werk leuk vinden ook werkzaam blijven in de agrarische sector. „Als je eenmaal verknocht bent aan de agrarische sector ga je er ook niet snel weg. In de agrarische sector zijn bovendien voldoende doorgroeimogelijkheden zowel op grote boerenbedrijven als in de periferie. Voor de agrarische sector is onze campagne goed om ook in de toekomst alle vacatures te kunnen blijven invullen.”
Videoserie
Via een videoserie laten de initiatiefnemers verschillende soorten boerderijen zien en geven een voorproefje van het werk op de boerderij. Ook laten ze jongeren zien hoe ze aan de slag kunnen op hun toekomstige werkplek. „Zo steekt een tiener of twintiger na school de handen uit de mouwen, vergroot hij of zij haar boerenkennis en verdient een mooi centje bij”, vat Van Leerzem samen. De initiatiefnemers deelden de video’s op Facebook, Instagram en LinkedIn aangezien veel jongeren hierop actief zijn. Zo proberen ze een groot bereik onder jongeren te creëren. Van Leerzem vraagt boeren die geen personeel zoeken de campagne en de video's te delen op social media.
„Ons doel is om zoveel mogelijk jongeren te enthousiasmeren voor de agrarische sector. De campagne loopt in ieder geval tot eind augustus. Daarna bepalen we hoe we doorgaan.” Boeren kunnen de campagne steunen door een bord te kopen. „Voor 30 euro krijgen ze het bord thuisgestuurd. Bij een melkveehouder hier in Noord-Brabant zorgde het bord direct al voor het gewenste resultaat. De volgende dag al had hij een vakantiehulp gevonden.” Een bord is via info@trotsejongeboeren.nl te bestellen. „Zet in de mail je naam, adresgegevens en het aantal borden. Na ontvangst van deze gegevens krijgt een boer een bevestigingsmail. We zorgen dan dat de borden zo snel mogelijk worden bezorgd. "
De initiatiefnemers mochten op vijf bedrijven filmen; een pluimveebedrijf, varkensbedrijf, melkveebedrijf, akkerbouwbedrijf en tuinbouwbedrijf. Ze publiceerden deze video over het werken op een melkveebedrijf: