Lely combiwagen met kantelbare voorkant

Het is een kantelbare voorwand die diverse functies vervult: variabele laadautomaat, extra laadruimte, loshulp en goed zicht tijdens het vullen met een hakselaar.
Grote inhoud, toch compact
Als de wagen is gevuld, gooit de Tigo XR zijn grootste troef in de strijd. In een aantal stappen kantelt de voorwand naar voren om daarmee 6 m³ extra laadruimte boven de invoerunit te creëren. Het resultaat: door deze extra ruimte kan de wagen één meter korter zijn dan bestaande modellen in de markt, terwijl het gewicht een stuk beter is verdeeld. Tijdens het hakselen is de voorwand altijd naar voren gekanteld, zodat de trekkerchauffeur goed zicht heeft op wat er in de wagen gebeurt.
Juiste persdruk
Voor het behoud van voedingswaarde en structuur is aanpassing van de persdruk vanwege de grote verschillen in gewas een vereiste. Met de wand iets voorover ontstaat er minder tegendruk om vermoezing in het geval van nat en zwaar gewas te voorkomen, terwijl de wand met een paar graden achterover een hogere persdruk oplevert bij droog en veerkrachtig gewas.
Goede start bij het lossen
Bij het lossen van de wagen is de start het meest kritische moment, omdat de hele lading in beweging moet komen. Afhankelijk van het model neemt de voorwand 10 tot 15 procent van de lading mee. Dat betekent dat er een stuk minder gewicht op de bodem terechtkomt, wat de bodemketting dus niet op gang hoeft te brengen. Zo gauw de bodemketting gaat draaien, kantelt de voorwand, inclusief de lading, naar achter en duwt daarmee ook nog eens de complete lading aan.
Breder
Om het vullen met een hakselaar te vergemakkelijken en de brede onderstellen beter te benutten, is de bak 20 cm verbreed. Door de 800 mm Tigo rotor en de curvebaanloze pick-up ook te verbreden, is een goede gewasdoorstroom gewaarborgd. De exacte werkbreedte van de pick-up bedraagt 200 cm. De verbrede rotor is uitgerust met 45 messen die bij deze nieuwe modellen centraal zijn vergrendeld.
Voerkwaliteit
De Tigo modellen staan al bekend om de brede vlakke lijsten op de tanden en de minimale ruimte voor de messen voor het beste snijresultaat. Daarnaast is het opvoerkanaal achter de rotor een stuk lager, zodat het materiaal sneller in de wagen wordt gedrukt en er zo min mogelijk staal in contact komt met het gewas. De combinatie van brede tanden, een kort opvoerkanaal en de vernieuwde persdrukregeling verkleint de kans op vermoezing.
Tekst: Lely