Grootste transporteur stopt met het vervoer van niet-gespeende kalveren
Het verbod op het langdurig transport voor niet-gespeende kalveren is een eerste stap om het dierenwelzijn tijdens het transport te verbeteren. Péter Hencz, lid van de raad van bestuur van Hunland Group, kondigde het besluit aan nadat hij namens de Hunland Group deelnam aan een bijeenkomst met Eu-besluitvormers, dierenwelzijn ngo’s en andere bedrijven die actief zijn in het transporteren van vee. Het bedrijf streeft ernaar het transport af te stemmen op het dierenwelzijn van het te transporteren vee.
Dierenwelzijnsfunctionarissen
De transporteur gaat medewerkers opleiden tot dierenwelzijnsfunctionaris, om toezicht te houden op het transport en het inspecteren van chauffeurs. Daarnaast stelt de ondernemingsgroep voor om tijdens bepaalde trasportfasen zoals laden, lossen en rusten een beeld- en video-documentatieplicht in te stellen, aldus Hencz. Hij verklaart verder: „Het is voor Hunland duidelijk dat zij niet wacht op wijzigingen in de regelgeving op nationaal en EU-niveau, maar zelf aanzienlijk strengere regels invoert dan de officieel geldende dierenwelzijnsnormen.” Hunland zal haar ervaring delen met geïnteresseerde dierenwelzijnsorganisaties. „Ons doel is samen met de dierenwelzijnsorganisaties een diervriendelijke manier van veevervoer te realiseren. Het verbod op het langdurig vervoer van niet-gespeende kalveren is daarbij slechts een eerste stap”, licht Hencz toe.
Samenwerking
Eyes on Animals werkt al jaren samen met de Hunland Group aan het verbeteren van het dierenwelzijn tijdens het transport. De organisatie laat in een reactie weten dankbaar te zijn voor de beslissing van de transporteur, waarmee zij een nieuwe weg inslaan voor een beter welzijn voor ongespeende kalveren. Zij hopen dat andere veevervoerders dit voorbeeld volgen.
De Hunland Group is één van de belangrijkste transporteurs van vee in het Middellandse Zeegebied, het Midden-Oosten, Rusland en de omringende landen.