Duurzame zuivel groeit relatief hard; aandeel blijft beperkt
![](http://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/04/01/287/melk-_zuivel-_regulier-_biologisch-_beter_leven_s_r_4.-detail.jpeg)
Aan yoghurts, room, desserts en dergelijke met een duurzaamheidskeurmerk werd in 2019 372 miljoen euro uitgegeven, een groei van 80 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Maar op het totaal van de omzet in die categorie is het bijna 24 procent. De afzet van melk met een apart duurzaamheidskeurmerk (zoals keurmerk AH en Planet Proof) groeide met 129 procent naar 220 miljoen euro, goed voor 30 procent van de totale melkafzet. (Dit is exclusief het Weidemelk-logo; want daar valt 80 procent van de dagverse melk onder.) Duurzame kaas maakte een groei door van 105 procent, maar is slechts goed voor 4 procent van het totaal.
Meer programma's
Volgens de Rabobank komen er steeds meer programma’s voor melkveehouders om mee te doen aan een vraaggestuurde keten. Melkverwerkers bieden onder andere biologisch, On the way to Planet Proof, en Beter voor Natuur, Koe en Boer aan. Samen vormen deze zuivelstromen ongeveer 10 tot 15 procent van het totale melkvolume. Het gaat hierbij hoofdzakelijk om melk die wordt verwerkt tot dagverse zuivelproducten. Om dit in het juiste perspectief te plaatsen: slechts een kleine 10 procent van de jaarlijkse Nederlandse melkproductie van 14 miljard kilogram melk gaat naar dagverse zuivel. Het grootste deel van de melk wordt verwerkt tot kaas (55 procent) en melkpoeder (14 procent).
'Realistisch blijven'
Marijn Dekkers, Sectormanager Melkveehouderij: „Het is belangrijk om realistisch te blijven. Ondanks de groeipotentie en voordelen van een vraaggestuurde keten voor melkveehouders, wordt een belangrijk gedeelte van het melkvolume in Nederland voorlopig nog op de huidige ‘standaard’ manier verwaard. Toch is de ontwikkeling richting een vraaggestuurde zuivelketen belangrijk. De hogere marges geven de ondernemer financiële slagkracht om te investeren in duurzaamheidsmaatregelen zoals het vergroten van de biodiversiteit en dierwelzijn.”
![Foto van Gineke Mons](http://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/77/694/gien_nov_2022.150x150.jpeg)
Tekst: Gineke Mons
Gineke Mons (1970) groeide op op een biologisch melkveebedrijf in Gelderland. Na haar studie journalistiek werkte ze 13 jaar bij het Agrarisch Dagblad. Sinds 2008 is ze freelance (landbouw)journalist, met het accent op veehouderij en diergezondheid.
Beeld: Susan Rexwinkel Agrio archief
Bron: Rabobank