Rode diesel grensverkeer
Net als LTO is loonwerkorganisatie Cumela op hoofdlijnen tevreden over het regeerakkoord. Maar ook voor de Cumela loonwerksector is het vervallen van rode diesel een belangrijk minpunt. Dat geldt vooral voor bedrijven met grensverkeer naar en van België. Zweverink en Maris: “Er zal dringend naar een serieuze oplossing gezocht moeten worden zolang België nog wel rode mazout toestaat.
Bovenal is en blijft het een merkwaardige keuze van de politiek om deze kostenverhoging voor de landbouw en de bouw door te voeren. Twee sectoren die juist nu ontzien moeten worden ten gunste van het herstel van de Nederlandse economie. De milieumotivatie is compleet achterhaald: rode diesel is niet slechter voor het milieu dan witte, want wit en rood hebben dezelfde EN590 kwaliteit en samenstelling”.
Lage Btw tarief ongewijzigd
De verhoging van Btw-tarieven en accijnzen (zoals voor de rode diesel) zullen effect hebben op de tarieven voor de eindgebruikers, aldus Cumela . “Gelukkig blijft het lage Btw-tarief ongewijzigd. Dat is gunstig voor de aankoop van de eerste levensbehoeften en daarmee ook voor de agrarische sector.”