Satellieten volgen gestolen trekkers
Jaarlijks worden in Nederland zo’n 1.500 machines, trekkers en ander zwaar werkmaterieel gestolen. Dat zijn er bijna 29 per week. Dit zorgt voor een jaarlijkse schadepost van ruwweg 15 miljoen euro. Wordt een trekker tijdens het seizoen gestolen, dan komt er veel op de eigenaar af. Hij moet aangifte doen, alle gegevens en specificaties van de betreffende machine opzoeken en een vervangende trekker regelen om het werk door te kunnen laten gaan. De ervaring leert dat de politie weinig kan uitrichten. De kans dat ze de trekker terugvinden is klein. Dit betekent schade voor verzekeraars en voor de trekkereigenaars op termijn hogere premies.
Weinig boeventalent nodig
Het stelen van een trekker is een koud kunstje. Met een sleutel van een bepaald merk trekker kun je bijna alle andere trekkers van dit merk starten. Vervolgens worden deze op een wagen afgevoerd. Vaak verdwijnen ze over de landsgrens. „We constateren momenteel een opvallende piek van trekkerdiefstallen in de Belgisch-Nederlandse grensstreek”, zegt productmanager Ruud Monteny van Achmea-Agro.
Dat trekkerdiefstallen toenemen, blijkt uit de persberichten van de politie en de zoektochten op internet. Zo werden in april 2008 op klaarlichte dag twee trekkers uit een afgesloten loods in Ospel gestolen. In Middelbeers arresteerde de politie eind november 2009 drie Poolse mannen voor de diefstal van een trekker en gereedschap in Haghorst. In de periode maart 2009 en juni 2009 werden in de regio Staphorst, Zwolle, Zenderen en Drenthe tal van trekkers gestolen. In deze zaak kon de politie een vrouw en twee mannen aanhouden nadat de twee gedupeerde trekkereigenaren via internet hun trekkers hadden opgespoord.
Op internet staan diverse trekker-opsporingsberichten. Zoals een John Deere, 6620 Premium die op 30 november2009 inAlblasserdam werd ontvreemd en een Case, 733 S3 die op 25 oktober2009 inEmmen werd ontvreemd. Opvallend is dat vooral kleinere machines en smalspoor trekkers populair zijn. Volgens een opgaaf van de politie werden de afgelopen drie jaren bij Zuid-Limburgse fruittelers 15 van deze kleine trekkers gestolen. Een veel gebruikte methode is dat een gestolen trekker eerst ergens op een afgelegen plek wordt gestald. Als die daar vervolgens enkele dagen is blijven staan, weten de dieven dat het gestolen object niet met tracking en tracing is beveiligd en ze de de trekker kunnen afvoeren.
Diefstalbeveiliging zinvol
Om een diefstal te bemoeilijken, kunnen trekkers worden uitgerust met een anti-diefstalbeveiliging. Op de website www.scm.nl staat een lijst welke beveiliging voor welke trekkertype geschikt is. De beveiliging van trekkers is ingedeeld in drie categorieën: W1, W2 en GPS volgsysteem (W3). Al deze preventiemiddelen zijn automatisch inschakelend. W1 en W2 verhinderen het op eigen kracht verplaatsen van de trekker. Het volgsysteem W3 geeft direct de locatie van de trekker aan. Bij W1 en W2 zorgt de blokkering van de brandstofvoorziening en onderbreking van het startmotorcircuit voor het niet kunnen starten van de machine.
Verzekeringsmaatschappijen erkennen alleen de inbouw van gecertificeerd systemen die bovendien moeten worden ingebouwd door een SCM (Stichting Certificering Motorrijtuigenbeveiliging) erkend bedrijf. „Pas na een periodieke controle wordt de geldigheid van het certificaat voor de verzekering met 12 maanden verlengd. Daartoe leggen we alle gegevens nauwkeurig vast”, zegt Arno Paffen, commercieel-technisch medewerker bij Intrak Voerendaal BV.
De Limburgse New Holland dealer is één van de door SCM erkende inbouwbedrijven. Intrak is gecertificeerd voor de inbouw van W1 en W2 systemen. Voor het Tracking en Tracing systeem doet Intrak een beroep op een monteur van het in voertuigen, landbouw en ander materieel gespecialiseerde beveiligingsbedrijf Allsetra uit Wezep.
Satelliet helpt zoeken
„Het verschil tussen klasse W1 en W2 zit vooral in de manier van inbouw. Bij klasse 1 is dit relatief eenvoudig en dus goedkoper. W1 is minimaal vijf minuten inbraakwerend. Klasse W2 is minimaal 15 minuten inbraakwerend. Een W1 beveiliging kost circa 500 euro en W2 circa 700 euro”, legt Paffen het verschil tussen de soorten uit. Het voertuig volgsysteem gaat een stuk verder.
Met behulp van gps lokaliseert het voertuig volgsysteem een object wereldwijd 24 uur per dag, zeven dagen per week. Van de gestolen goederen met GPS wordt 95 procent teruggevonden. Dat dit werkt, bleek begin december 2009 toen een van een Noord-Limburgs erf gestolen bestelbus, voorzien van dit systeem, binnen 24 uur in Polen werd opgespoord.
Geheime plaats
„De gps-zender monteren we op een geheime onzichtbare plek in de trekker of machine. Deze gps-zender zendt elke minuut zijn coördinaten naar een server. Wordt een machine verplaatst buiten de vooraf geprogrammeerde tijden of buiten een bepaald gebied, dan krijgt onze meldkamer direct een melding. De meldkamer belt vervolgens de eigenaar of hij hiervan op de hoogte is”, legt Martin Klunder van Allsetra uit Wezep uit. „Het kan zijn dat de machine op afwijkende tijden of in een afwijkende regio werkt. Dan weet de eigenaar dit uiteraard. In dat geval is er geen sprake van diefstal.”
Duidt de beweging van de machine op diefstal, dan doet het aan Allsetra verbonden diefstal en schade-onderzoekbedrijf Tracer direct aangifte bij de politie. Die krijgt op vijf meter nauwkeurig de plek aangewezen waar de machine zich bevindt. Daarnaast is van elke machine die is voorzien van tracking en tracing een digitaal paspoort aangemaakt. Daarin staan alle belangrijke gegevens en foto’s van de machine.
„Dit is nodig. Een politieagent ziet geen verschil tussen bijvoorbeeld een New Holland, John Deere of Fendt. De politie krijgt al deze gegevens direct op een presenteerblaadje en kan dan snel aan de slag. Hoe sneller de politie actie onderneemt na een diefstal, des te groter de kans dat de machine wordt teruggevonden”, aldus Martin Klunder van Allsetra.
Kan de politie niet meteen actie op de aangifte ondernemen, dan schakelt Tracer het landelijk werkende beveiligingsbedrijf Trigion in. „Ter bescherming van zijn eigen veiligheid verstrekken we de eigenaar geen informatie over de locatie van de gestolen machine. Na de diefstal gaat zijn toegang tot de gegevens van de betreffende machine op slot.”
Betere controle
Een bijkomend gevolg van het voertuigvolgsysteem is dat een eigenaar steeds real-time weet waar zijn machines zijn, wanneer ze draaien en wanneer niet. Hij kan daarmee gemakkelijk de exacte werkuren bijhouden. De kosten voor installatie van de apparatuur, drie of vijf jaar 24-uursbewaking, eventuele aangifte, het digitale paspoort van de machine of trekker digitale toegang tot alle gebruikgegevens van de trekker schommelen tussen de circa 1.150 en 1.400 euro.
Bedrijven met meerdere trekkers kunnen mogelijk onderhandelen over aantrekkelijke verzekeringsvoorwaarden en/of een lagere verzekeringspremie. Diverse verzekeraars zijn met hun klanten overeengekomen dat bij machines die zijn voorzien van tracking en tracing de eigen risico clausule vervalt. In tegenstelling tot boeren zijn agrarische loonwerkers verplicht hun trekkers minimaal van diefstalbeveiliging te voorzien, anders confronteert de verzekeraar hen met een hoger eigen risico.
Voorkomen is beter
Plaats de werktuigen in een afgesloten ruimte of op een afgesloten terrein voorzien van schijnwerpers met bewegingsmelders. Haal steeds de contactsleutel uit het trekkerslot en bewaar deze op een veilige plek in huis of op uw bedrijf. Breng uiterlijke kenmerken aan op uw trekker, zoals naamplaten en lassen op de balken. Wanneer deze kenmerken weg worden geslepen, blijft er altijd een herkenbaar ‘litteken’ achter.
Graveer het chassisnummer of framenummer, gecombineerd met de letters NL, in minimaal vier vaste ruiten en/of op minimaal vier andere plaatsen in het werktuig. Bent u van plan een nieuwe trekker of ander zelfrijdend werkmaterieel aan te schaffen? Overweeg dan de inbouw van een goede diefstalbeveiliging.
(Bron: Interpolis)