‘We triggeren student zichzelf te ontwikkelen’
Een jonge student die voor het eerst bij Aeres Hogeschool naar binnen stapt, wil alles leren over onderwerpen als diergezondheid, veevoeding, graslandmanagement en fokkerij. Daar komen ze voor, zeggen Hassink en Prins. Vakken als communicatie, duurzaamheid en presenteren staan nog ver van hun bed. „Daar zien ze het belang niet van in.” Vier jaar later snapt diezelfde student dat juist de maatschappelijke vakken heel belangrijk voor hem/haar zijn.
Malieveld
„Je moet wel uitkijken dat je de studenten binnenboord houdt”, zegt Prins, „als de horizon te ver weg staat, pak je ze niet. Je moet een balans zoeken tussen vakkennis en maatschappelijke thema’s en daar de nuance in aanbrengen. Veel van onze studenten zijn in het najaar van 2019 naar het Malieveld in Den Haag geweest om te protesteren. We vroegen hen: ‘Stel: de NOS vraagt je voor de microfoon te komen. Weet je dan wat je moet zeggen?’ Daar laten we ze over nadenken.”
Buitenshuis werken
Hoewel de meeste studenten de intentie hebben om het ouderlijk bedrijf over te nemen, stimuleert de opleiding de studenten om eerst een paar jaar buitenshuis te werken. „Het is juist goed voor de jonge ondernemer om ook buiten de bubbel te kijken”, aldus Hassink, „de boer van de toekomst moet meer dan vorige generaties meebewegen met de maatschappij. Er is de laatste vijf jaar ontzettend veel aan de hand. Het is belangrijker dan ooit om oog te hebben voor de buitenwereld en het gesprek met de omgeving aan te gaan.”
Lees het uitgebreide artikel over de docenten van Aeres en een student die een andere keuze maakte in de maarteditie van het vakblad Melkvee, die inmiddels bij de abonnees in de bus is gevallen (of klik hier voor een proefnummer of om abonnee te worden).