Tariefverhoging bij Rendac in 2021 stuk lager dan voorgaande jaren
De tarieven voor het ophalen, verwerken en vernietigen van kadavers zijn opgebouwd uit ‘het tarief per dier’ en ‘het tarief per stop’.
Opbouw tarieven
Het tarief per dier is vervolgens ook weer opgebouwd uit verschillende onderdelen, namelijk: de verwerkingskosten, de verkoopopbrengsten van het eindproduct en de nacalculatie. De verwerkingskosten laten een lichte stijging zijn van 0,4 procent. Maar dit wordt ruim gecompenseerd door een verwachte toename van de verkoopopbrengsten van 2,0 procent. En voor het eerst in jaren is de invloed van het verrekenen van de tekorten van voorgaande jaren beperkt, het zorgt voor een tariefstijging van 0,2 procent. De optelsom van deze onderdelen resulteert in een daling van het tarief van 1,0 procent per aangeboden dier.
De tarieven per stop hebben betrekking op de kosten die gemoeid zijn met het ophalen van de kadavers. Rendac heeft becijferd dat de transportkosten in 2021 met 0,9 procent dalen. Daar staat echter tegenover dat het aantal verwachte stops, mede door schaalvergroting en een afname van het aantal veehouderijen, met 4 procent daalt. Dit heeft tot gevolg dat de kosten per stop alsnog met 3 procent stijgen. De kosten voor een reguliere stop komen in 2021 uit op 23.37 euro en de kosten voor een geplande stop stijgen naar 19,26 euro. In 2020 golden voor deze stops respectievelijk tarieven van 22,63 en 18,52 euro.
Duurzaam verwaarden
Ondertussen blijft Rendac zich inzetten om haar productie verder te verduurzamen en te verwaarden. Deze zomer nog wil Rendac starten met het verwerken van 50.000 ton categorie 2 slachtbijproducten, tot biogas, biodiesel en organische meststof. Na het voorbewerken van de slachtbijproducten blijft er dierlijke vet, diermeel en een resterende fractie over. Het dierlijk vet wordt gebruikt voor de productie van biodiesel en het diermeel kan zonder verdere bewerking worden ingezet als organische meststof. De resterende fractie wordt in de vergistingsinstallatie omgezet in biogas en gezuiverd tot groen gas. Dit gas vindt via een lokaal gasnetwerk zijn weg naar de inwoners van Eindhoven en omgeving. De productie van groen gas is niet nieuw voor Rendac, maar door het verwerken van de slachtbijproducten zal de geproduceerde hoeveelheid groen gas op jaarbasis sterk toenemen.
Toekomst
„Met beide technieken hebben wij uitgebreide ervaring. Door de kennis van deze verwerkingstechnieken op een innovatieve wijze bij elkaar te brengen, kunnen we onze verwerking verder verduurzamen, nieuwe markten ontwikkelen en daarmee extra toegevoegde waarde creëren”, aldus Jan van der Velden, CEO Darling Ingredients International Rendering & Specialities. Rendac ziet veel kansen voor de handel in organische meststoffen. „Door de sterke aandacht voor circulaire landbouw hebben we vertrouwen dat de markt voor organische meststoffen zich versneld zal ontwikkelen. Met het geproduceerde categorie 2 meel hebben we een prachtig product, om deze markt te bedienen”, legt Van der Velden uit. Wanneer de verwerking en verwaarding van de slachtbijproducten een succes wordt, wil Rendac de verwerkingscapaciteit verder uitbreiden en ook kadavers op deze manier gaan verwerken dan wel verwaarden.
Tenslotte wil Rendac in de toekomst gebruik gaan maken van elektrisch aangedreven vrachtwagens. „Door deze vrachtwagens te laten rijden op de groene stroom die we binnen Rendac opwekken, is er sprake van circulariteit in optima forma”, aldus Van der Velden.
Tekst: Hermien van der Aa
Woont en werkt op een melkveebedrijf in Hernen met als neventakken educatie en zorglandbouw. Sinds 2020 parttime redacteur melkvee bij Agrio, waar ze hoofdzakelijk schrijft voor de website melkvee.nl, het vakblad Melkvee en de regiobladen
Beeld: Ellen Meinen
Bron: Rendac