Mogelijk concurrentie voor Rendac
De markt voor het transport en de verwerking van kadavers kent hoge toetredingsdrempels en weinig concurrentiedynamiek. Mede daarom heeft de overheid gekozen voor een marktordening waarbij de enige aanbieder, Rendac, wordt gereguleerd. Vanwege diverse externe ontwikkelingen is onderzoeksbureau Rebel gevraagd om eerder onderzoek uit 2015 naar de ordening van deze markt te actualiseren. De belangrijkste ontwikkeling is dat een tweede aanbieder interesse heeft getoond om ook kadavers te transporteren en verwerken, met de capaciteit om dit op landelijk niveau uit te gaan voeren. Dit schrijft LNV minister Carola Schouten in een Kamerbrief.
LTO gaat in gesprek
Onder de huidige marktordening is een tweede verwerker niet mogelijk. Eerst is een wetswijziging noodzakelijk. Als de wet gewijzigd wordt zijn er volgens LTO verschillende beleidsopties mogelijk, waaronder het scheiden van transport en verwerking en aanbesteding, regionaal of landelijk. LTO gaat op korte termijn met het ministerie van LNV in gesprek over de mogelijkheden, maar is niet per definitie voorstander van concurrentie. Voor de agrarische sector en de bredere maatschappij is borging van de dier-en volksgezondheid namelijk van cruciaal belang. Maar het gebrek aan concurrentie is bij jaarlijkse vaststelling van de tarieven, meestal een verhoging, wel een bron van onrust. Sinds 2004 heeft de overheid met de Rendac een contract waarbij jaarlijks over de tarieven wordt onderhandeld.
Ongeacht liberalisering of aanbesteding, moet er rekening worden gehouden met het risico op ongeoorloofde coördinatie van gedrag tussen marktpartijen, als het aantal potentiële toetreders alsnog beperkt blijft. Uiteraard is dergelijk gedrag onderhevig aan toezicht door de Autoriteit Consument & Markt, aldus de minister in de Kamerbrief.