Fliegl opraap-snij-laadcombinatie verkoopklaar
De Büffel is een eigen ontwikkeling van Fliegl. De fabrikant zag en ziet markt voor het alternatief van een grote hakselaar, geeft Jan Meerkerk van importeur Ludo Pauwels aan. „Wij mikken op grote veehouderijbedrijven of samenwerkingen, en loonwerkers die in het najaar naast de mais nog gras te hakselen hebben.” De hakselaar hoeft niet te worden omgebouwd en het oververmogen voor de vaak lichte najaarsgrassnede leidt niet tot extra dieselkosten en onderhoud.
De Fliegl-Büffel raapt gras op, snijdt het op gewenste lengte en vult een tussenbunker van tien kuub inhoud. Daaruit wordt het gewas met verdeelwalsen op een transportband gewerkt die uiteindelijk het gras in de naastrijdende wagen brengt. Uitgangspunt voor de ontwikkeling was een laag eigen gewicht (ongeveer 6 ton), een besparing op brandstof en onderhoud en een laag benodigd vermogen van zo'n 150 pk. Alles in vergelijking met een hakselaar of opraapwagen.
Fliegl bouwde een eigen snij- en laadinrichting. Met 49 messen snijdt de machine in theorie op 3 centimeter lengte. De machine op de Agritechnica had nog een gebruikte Mengele-invoer. Geen van de collega-fabrikanten wilde, of kon, echter een compleet invoeraggregaat leveren. De invoer wordt ook anders belast dan die van bestaande opraapwagensystemen. Omdat de Büffel gebouwd is om te laden, wordt de invoerunit vrijwel continue gebruikt. Dat stelt andere eisen aan de constructie.
Tussenbunker
Nu Fliegl zelf een invoer heeft, en verstand van transportwagens, lijkt de stap naar een opraapwagen een kleine. Toch ontkent de fabrikant hiermee bezig te zijn. Voorlopig richt het zijn aandacht op de Büffel. „Gedachte achter deze machine is dat er tijdens de grasoogst maar één opraap- en invoerunit op het veld is en niet onder elke opraapwagen. Daar doen ze het grootste deel van de tijd niets.” De Büffel laadt continue; het transport kan worden gedaan met toch vaak al aanwezige kippers. De tussenbunker geeft speelruimte tijdens het wisselen van kipper of het werken op de kopakker.
Inmiddels draaide een machine demo in Nederland. Meerkerk is niet ontevreden: „De machine is in potentie goed, maar het is ook voor ons ervaring opdoen.” Eén van de aandachtspunten is bijvoorbeeld dat de laadband verhuist naar de rechterkant van de machine. „Aan die kant zitten ook de bedieningskasten in de cabine. Zo heeft de chauffeur in één keer het overzicht.”
Logistiek verandert
Aanschaf van de Büffel (à 140.000 euro) hangt er volgens Meerkerk vooral van af of een potentiële klant de grasoogst anders aan wil pakken. „Logistiek verandert er wel iets en de functie van aanwezige opraapwagens of hakselaars verandert of vervalt. Maar een dure (tweede) hakselaar voor een paar honderd hectare gras is nu niet meer nodig.”
Bekijk hieronder de video over de Büffel op de Agritechnica 2017