‘Boeren moeten elkaar respecteren, ongeacht bedrijfsgrootte’
![](http://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/03/71/623/bedrijfsontwikkeling_anoniem.-detail.jpg)
Die angst voor publiciteit zullen grote koeienboeren ongetwijfeld herkennen. Want op de zoektocht naar melkveehouders met meer dan 400 à 500 koeien, die willen praten over hun bedrijfsstrategie, kreeg de journalist keer op keer hetzelfde argument te horen. ‘Ik heb zeker een visie op de toekomst van de melkveehouderij, maar ik wil absoluut niet met naam en toenaam in een blad.’ Kandidaten vreesden te worden beschouwd als ‘die grote boer die zeker denkt dat-ie alles beter weet en neerkijkt op de kleintjes’.
Zo ervaren Ans en Jos het ook. „Het geldt niet voor iedereen, hoor. Maar als je je profileert als grote melkveehouder, loop je het risico met de nek aangekeken te worden door collega’s, toeleveranciers en buurtgenoten. Daar hebben we geen zin in.” Bovendien liggen ze als groot melkveebedrijf ook maatschappelijk al extra onder de loep, voeren ze aan. „Als sector moeten we elkaar daarom juist respecteren, of je nou groot, klein, extensief of intensief bent. En we moeten zorgen dat we het samen eens zijn over de kant die het op moet. Anders worden we volledig tegen elkaar uitgespeeld, met name op het stikstofdossier.”
Wilt u het hele artikel lezen in de Agrio Special Bedrijfsontwikkeling, neem dan contact op met de afdeling Database & Services van Agrio via 0314-682293 of abonnementen@agrio.nl. Abonnees van Agrio krijgen het gratis toegestuurd. Voor niet abonnees is deze special verkrijgbaar voor 15 euro.