FrieslandCampina breidt uit in Indonesië
Frans van den Hurk, melkveehouder in Lieshout, is een ervaren coöperatiebestuurder, die bekend staat als een echte teamplayer met oog voor het ledenbelang en hart voor de coöperatieve zaak. Van den Hurk wordt benoemd voor een periode van vier jaar met de mogelijkheid tot herbenoeming.
Groeien in Indonesië
In de ledenraad heeft FrieslandCampina haar plannen gepresenteerd om verder te groeien in Indonesië, één van de grootste, snelst groeiende en meest winstgevende markten. De voorgestelde bouw van een nieuwe zuivelfabriek en distributiecentrum is door de ledenraad goedgekeurd. Hein Schumacher, CEO bij FrieslandCampina, zegt over deze investering: „Met deze uitbreiding zijn we in staat om in de toekomst nog meer mensen in Indonesië te voorzien van onze voedzame zuivelproducten, ‘Frisian Flag’, of ‘Susu Bendera’, zoals de Indonesiërs het noemen. Ons plan is om in Indonesië de meest duurzame productielocatie van FrieslandCampina neer te zetten en met deze nieuwe productielocatie verder te groeien en tegelijkertijd een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de Indonesische economie en zuivelsector.” FrieslandCampina streeft ernaar de bouw in de eerste helft van 2024 af te ronden.
Ondernemen in een moeilijke markt
Het is duidelijk dat Covid-19 een negatieve invloed heeft op de afzet en prijsvorming van zuivelproducten. Dit zal zeker terug te zien zijn in de resultaten van FrieslandCampina over 2020. Tijdens een terugkoppeling aan de ledenraad worden de belangrijkste knelpunten benoemd. Het verwaarden van de basiszuivel verloopt stroef, waardoor de prijzen onder druk blijven staan. De economische situatie in Nigeria is, als gevolg van de lage olieprijzen, slecht. De Nigeriaanse regering overweegt maatregelen te nemen om de interne markt te beschermen door de import van grondstoffen en levensmiddelen, waaronder melk, te beperken of te verbieden, wat grote gevolgen kan hebben op de resultaten van FrieslandCampina in Nigeria. De afzet aan de horeca is sterk gedaald doordat veel landen in maart en april overgingen tot het instellen van een volledige of gedeeltelijke lockdown. In juni en juli leefde de sector op doordat in veel landen de lockdown-maatregelen werden versoepeld. Maar een tweede golf Covid-19-besmettingen in de verschillende landen zal de afzet van ‘out-of-home’-producten waarschijnlijk wederom negatief beïnvloeden. Tenslotte zorgt Covid-19 in combinatie met de sociale onrust in Hongkong voor een sterke daling van de verkoop van babyvoeding.
Consumentenmarkt veert op
Naast de uitdagingen die de huidige situatie met zich meebrengt, zijn er ook enkele positieve ontwikkelingen te melden. Doordat mensen meer thuis zijn is het marktaandeel van de consumentenmerken in het retailkanaal gestegen. En dat geldt niet alleen voor Nederland, maar ook voor Duitsland, China, Indonesië, Pakistan en Nigeria. De productiecapaciteit van lactoferrine wordt verzesvoudigd, om de marktpositie te versterken.
Aan de kostenkant focust FrieslandCampina op het structureel verminderen van de verkoop- en overheadkosten. En onderzoekt het de mogelijkheden, om de capaciteit van fabrieken optimaal te benutten.
Tekst: Hermien van der Aa
Woont en werkt op een melkveebedrijf in Hernen met als neventakken educatie en zorglandbouw. Sinds 2020 parttime redacteur melkvee bij Agrio, waar ze hoofdzakelijk schrijft voor de website melkvee.nl, het vakblad Melkvee en de regiobladen
Beeld: Ellen Meinen
Bron: FrieslandCampina