De invloed van het gezin op een agrarisch bedrijf
Door schaalvergroting, specialisatie of multifunctionele activiteiten, vindt er een verschuiving plaats van een agrarisch gezinsbedrijf naar agrarisch familiebedrijf. Ondanks het hoge aandeel familiebedrijven, is de agrarische sector niet zo snel veranderd en vaak nog een ‘mannenwereld’ (Van Drie, 2018). “Doordat ondernemerschap vaak wordt beschreven aan de hand van termen die worden geassocieerd met mannen, wordt de ondernemerswereld gezien als een mannelijke wereld. Dit zorgt voor een onzichtbaarheid van vrouwelijke ondernemers.” (Van Drie, 2018).
Percentage vrouw aan hoofd van een melkveebedrijf is beperkt
“Het aantal melkveebedrijven waarop een vrouw aan het hoofd staat, is zeer beperkt. Maar vrouwen werken op veel bedrijven wel volop mee en ze zijn als mede-ondernemers vaak nauw betrokken bij de strategische besluitvorming.” (Koopman, 2017) Vanaf 2000 tot 2017 is er een stijging te zien in het aantal agrarische bedrijven met vrouwelijke arbeidskrachten. Deze stijging kan onder andere verklaart worden door de toename van man-vrouw maatschappen en de opkomende nevenactiviteiten van een melkveebedrijf.
De betrokkenheid bij het agrarisch bedrijf door de vrouw is echter onverminderd groot, zelfs als zij daarnaast buitenshuis werkzaam zijn. “De expertise en ervaring die zij vanuit hun andere werkzaamheden buitenshuis meenemen naar de strategische besluitvorming binnen het bedrijf kan gezien worden als een waardevolle extra bron van kennis en kunde.”(Van der Meulen et al., 2014)
De verbindende factor
Juist de rolverschuiving blijkt een ontwikkeling van grote waarde te zijn. Waar de rol, waarde en inbreng van de boerinnen op een veehouderij of binnen een boerenfamilie veranderen, worden deze nog altijd veelal onderschat of zelfs ondergewaardeerd, of te weinig gezien en erkend als (meer)waarde. Kennis bevindt zich in de hele sector. “Wat veel bedrijven en personen nog niet zien is dat de rol van de vrouw op bedrijven vaak wordt onderschat, vaak is de vrouw de verbindende factor tussen allerlei privé en zakelijke aangelegenheden. Juist de combinatie man en vrouw is een goede, doordat ieder zijn eigen kwaliteiten heeft.” (Van Drie, 2018)
Cooten (2017) zegt trots te zijn op de sector, de boeren die elke dag voedsel produceren de collega-boerinnen die zichzelf opzijschuiven en doorgaan. “Het zijn de vrouwen die de balans tussen het bedrijf en hun gezin in het oog houden. Ze doen het gewoon, maar is dat wel zo gewoon?” (Cooten, 2017)
Dag van de Boerin
In 2013 is door de Nederlandse boerin Gerda Briene het initiatief genomen om elke 2de zaterdag van september De Dag van de Boerin te vieren. Dit begon op kleine schaal en werd direct opgepakt door boerinnen en media. De wens van Gerda Briene was dan ook dat ook het bedrijfsleven dit zou oppakken. AHV International wil hier gehoor aan geven, en zal dan ook - in het kader van haar missie te willen verbinden en samenwerken – De Boerin dit najaar in het zonnetje zetten.
Van 12 september tot 15 oktober zal een maand lang de Boerin, in welke rol en hoedanigheid dan ook, zichtbaar worden gemaakt op de kanalen van AHV. Met deze campagne wil het bedrijf bijdragen aan de empowerment van de vrouw, de waardering van haar en daarbij de algehele samenwerking binnen onze sector optimaliseren; niet enkel tussen de veehouders en andere stakeholders in de voedselketen maar ook binnen het systeem op de agrarische bedrijven. Waardering is iets wat de gehele sector graag wil. Dat geldt eveneens voor de vele individuen die deze sector maken, dus zowel mannen als vrouwen.
Houd daarom de social media kanalen en de website van AHV International in de gaten voor leuke activaties, interessante interviews en video’s. #LadiesFromTheFarm
Her love is what makes her herd
Bronnen: ttps:, www.cbs.nl, nl-nl, maatwerk, arbeidskrachten-op--Familie--bedrijven-2017, edepot.wur.nl, www.greeni.nl, webopac, MetaDataEditDownload.csp?file=::, Meer-vrouwen-aan-de-knoppen-132339E, www.boerderij.nl, Boerenleven, Artikelen, Wees-trots-op-jezelf-181399E