RFC-topman Schumacher stelt ledenbelang boven samenwerking Natuurmonumenten
De laatste vraag van de avond betreft de samenwerking met Natuurmonumenten; Schumacher is blij met de vraag. „Ik vind dat de samenwerking nooit een dergelijke frustratie mag opleveren dat het een wig drijft tussen de leden en de coöperatie of dat het een vertrouwenskwestie is richting de onderneming”, stelt Schumacher. „Ik neem de klachten en frustraties die ik hoor serieus. Ook door stikstof en door alles wat er in de sector gebeurt is het, in een aantal gevallen een rode vlag geworden, die mij in zijn intensiteit heeft verrast. Als die intensiteit zo blijft en als het echt zo’n ding is, ja dan is het het niet waard”, legt Schumacher uit.
'Samenwerking Natuurmonumenten heeft meerwaarde'
„Vanuit het perspectief van de onderneming, als ik kijk naar de commerciële waarde en de geloofwaardigheid die het geeft naar partners, politiek retailers en dergelijke, denk ik dat het een verstandige samenwerking is. We zien de groei in Campina, zes, zeven jaar lang ging Campina down en we zitten sinds twee jaar met zes-zeven procent in de plus. Vergeet niet dat Natuurmonumenten 750.000 Nederlanders als lid heeft maal hun families. Het blad valt daar iedere maand in de bus, daar staan onze advertenties in en daar stonden de afgelopen maand ook vier pagina’s verhalen in over Planet Proof-boeren, die mensen kopen gewoon Campina. Ik kan het niet anders uitleggen. Ten tweede vind ik en dat vind ik ook als Hein, als mens, ik vind dat je ook met je meest kritische partijen in gesprek moet blijven. Als je dat niet doet, ga je hoe dan ook in de loopgraven zitten en zonder meer van elkaar vervreemden. Alle kritiek die Natuurmonumenten heeft, ook al is het soms onterecht, die wordt intenser als je niet met elkaar rond de tafel zit. Die kritiek gaat niet weg en dat is mijn overweging. In het afgelopen anderhalf jaar heeft Natuurmonumenten zes of zeven keer uitlatingen gedaan op Twitter, waarvan wij hebben uitgelegd dat het onzin is en die tweets hebben ze verwijderd. Maar, nogmaals als het tot een zodanige frustratie blijft leiden, dan moet ik mijn zegeningen tellen en de samenwerking beëindigen, dat is het niet waard”, vertelt Schumacher in een gloedvol betoog.
Impact Covid-19
Schumacher begon de avond met een terugblik op de impact van Covid-19. „We zijn er in geslaagd wereldwijd alle fabrieken draaiende te houden en aan onze leveringsverplichtingen te voldoen, daar ben ik trots op. We werden gedwongen creatieve oplossingen te bedenken. Covid-19 heeft heel veel nadelen, het is geen goede tijd, maar we leren er ook anders door werken”, vat Schumacher samen.
FrieslandCampina draaide een fantastisch eerste kwartaal, maar Covid-19 gooide roet in het eten, wat leidde tot een dramatisch tweede kwartaal. Schumacher noemt drie oorzaken voor het slechte resultaat: het sluiten van de grenzen tussen Hongkong en China, de daling van de prijzen voor basiszuivel en de sluiting van de horeca. „Met de kennis van nu hadden we iets hogere prijzen kunnen realiseren door onze voorraden langer vast te houden”, geeft Schumacher toe. „Maar de grootste zorg zit bij het sluiten van de grenzen tussen Hongkong en China. Hongkong was tot voor kort het meest winstgevende bedrijf van FrieslandCampina. Met het sluiten van de grens is deze afzet volledig stilgevallen.” De zuivelnoteringen lijken inmiddels te stabiliseren, maar wel op een lager niveau dan voor de crisis. En voor de rest van 2020 verwacht Schumacher een vlakke melkprijs.
Op weg naar 2030
Na een uitgebreide teugblik op 2020 tot dusver neemt Schumacher ook de tijd om vooruit te kijken. „Gezonde voeding is en blijft een wereldwijde nieuwe trend, daar moeten we op inspelen. Hetzelfde geldt voor nieuwe digitale kanalen en duurzaamheid, dat zijn de winnaars van de coronacrisis”, aldus Schumacher. „Een crisis geeft vaak een versnelling aan een trend die al gaande is. Op korte termijn is het belangrijker dat we uit de crisis komen, dan dat we groen uit de crisis komen. Maar tegelijkertijd zien we nu al veranderingen in het koopgedrag van consumenten. Deze verandering is volstrekt irrationeel. Consumenten associëren gezond leven met duurzaamheid en zien dat als een hulpmiddel om de pandemie te lijf te gaan. Gezond leven, betekent gezond eten en dat betekent duurzaam eten en daar liggen kansen voor de toekomst.”
„We willen een bedrijf zijn dat wereldwijd blijft opereren. De toonaangevende melkprijs kunnen we betalen, dankzij onze posities in het buitenland. Op de wereldmarkt wordt meer winst gemaakt dan op de Nederlandse, Duitse en Belgische markt. In 2030 wil FrieslandCampina leidend zijn in voedingsrijke en duurzame zuivel”, licht Schumacher toe.
In gesprek met leden
Tijdens een open en eerlijk gesprek met de leden passeren vele onderwerpen de revue. De vragen die gesteld worden, hebben betrekking op: het uitbesteden van de productie van zuivel, het sluiten van fabrieken, de rating van FrieslandCampina, de export en de beloning van de verschillende melkstromen. Twee onderwerpen die er uitspringen zijn de ledenfinanciering en de samenwerking met Natuurmonumenten.
De ledenfinanciering baart FrieslandCampina steeds meer zorgen. De vraag die op korte termijn beantwoord moet worden, is: ‘Hoe houden we het systeem van de ledenfinanciering in de lucht, wetende dat de populatie vergrijst en de cash op het erf minder wordt’.
Tekst: Hermien van der Aa
Woont en werkt op een melkveebedrijf in Hernen met als neventakken educatie en zorglandbouw. Sinds 2020 parttime redacteur melkvee bij Agrio, waar ze hoofdzakelijk schrijft voor de website melkvee.nl, het vakblad Melkvee en de regiobladen
Beeld: FrieslandCampina
Bron: FrieslandCampina