Nederlander koopt steeds minder melk en veel meer kwark
Dat meldt de NOS op haar website. Toetjes vangen de hardste klap. De verkoop in dat marktsegment daalde in de periode 2016-2019 liefst 24,9 procent. De suikers in de toetjes zouden volgens FrieslandCampina één van de redenen zijn, waarom consumenten ze liever in de schappen laten staan. De zuivelcoöperatie probeert daar dan ook op in te spelen, door toetjes met minder toegevoegde suikers te ontwikkelen.
De verkoop van melk, karnemelk en pap daalde met respectievelijk 6,1-, 7,8- en 13,1 procent. Melk met toevoegingen daalde 8,0 procent en vlaverkoop met 10,4 procent.
Positieve vraagontwikkeling was er zoals gezegd voor yoghurt, kwark en room. Vooral kwarkverkoop schoot omhoog met een verkoopstijging van 20,3 procent. Yoghurtverkoop pluste 2,2 procent en roomverkoop 3,3 procent.
Zuivelverkoop stijgt tijdens Covid-19 pandemie
In de afgelopen maanden, die in het teken stonden van Covid-19, was het zuivelverkoopbeeld in de supermarkten overigens wat anders dan in de periode 2016-2019. Alleen pap noteerde in deze periode teruglopende verkoopcijfers met -4,5 procent. Melkverkoop steeg licht met 0,1 procent en room plust liefst 14 procent.
Tekst: Geert van den Biggelaar
Geboren en getogen op een melkveebedrijf in Noord-Brabant. Studeerde veehouderij aan de HAS in ’s-Hertogenbosch vervolgens dierwetenschappen aan de Wageningen Universiteit. Sinds 2016 parttime melkveehouder en parttime redacteur bij Agrio. Verantwoordelijk voor melkvee-gerelateerde onderwerpen in vakblad Melkvee, website Melkvee.nl en de regiobladen.
Beeld: Ellen Meinen
Bronnen: NOS, IRI Nederland