BIG Challenge trapt af voor editie 2017
Op de informatiemarkt, opgebouwd uit de 21 bochten van de Alpe d’Huez, met in elk kraampje informatie over bijvoorbeeld de accommodatie, materialen, vrijwilligerswerk en sponsorwerving konden de nieuwe (kandidaat) deelnemers de nodige eerste informatie op doen.
Voorzitter Toine van Toor hield een inspirerend verhaal over deelname met BIG Challenge aan Alpe d’HuZes. „Opgeven is geen optie, dat kan een kankerpatiënt ook niet. Meedoen is een ervaring voor het leven; geef jezelf dat cadeau voor de rest van je leven”, zegt Van Toor. Familieleden raadde hij dan ook aan om vooral mee te gaan want het is niet uit te leggen wat je daar meemaakt.
Doel 2017
Herman Houweling startte met BIG Challenge in 2009. In 8 jaar haalde de agrarische sector al 6.471.455 euro bij elkaar voor onderzoek naar kanker en is daarmee de tweede grootste fondsenwerver van KWF.
De doelstelling van BIG Challenge is allereerst veel geld ophalen voor KWF, en daarnaast de trots en saamhorigheid in de agrarische sector vergroten, de maatschappelijke betrokkenheid tonen en de agrarische sector bij een breed publiek promoten.
Kankerbestrijding is en blijft heel hard nodig. Het is nog steeds doodsoorzaak nummer 1 en jaarlijks komen er ruim 100.000 nieuwe gevallen bij en sterven 44.000 mensen aan kanker.
Bedrijven- en basisteams
BIG Challenge heeft ingetekend voor 18 teams met fietsers, runners en wandelaars. Bedrijven kunnen meedoen als bedrijventeam en de basisteams bestaan uit mensen die affiniteit hebben met de agrarische sector.
Van elke deelnemer wordt een inbreng van 5.000 euro sponsorgeld verwacht. Dat lijkt veel maar gemiddeld hebben de BIG Challenge deelnemers over de afgelopen jaren ruim 6.100 euro per deelnemer ingezameld.
Inmiddels hebben een groot aantal Alpe d’HuZussen, die op 31 mei de Alpe d’Huez een keer beklimmen, zich aangemeld. Hun doel is een sponsorbedrag van 666 euro binnen te halen.