FrieslandCampina verwacht enorme terugloop aantal melkveebedrijven tot 2030
In een uitgebreid interview met het Financieel Dagblad spreken CEO Hein Schumacher en bestuursvoorzitter Frans Keurentjes over de het nieuwe tienjarenplan van FrieslandCampina. Zij verwachten dat de schaalvergroting in de Nederlandse melkveehouderij doorzet. De primaire bedrijven worden groter en het aantal koeien per bedrijf neemt toe. Zij verwachten dat Nederland in 2030 nog 10.000 melkveehouders telt, 5.000 minder dan nu. Het aantal koeien neemt af tot circa 1,4 miljoen daar tegenover staat een productiestijging per koe tot 10.000kg melk per jaar.
Deze schaalvergroting geeft bedrijven de financiële ruimte, om te investeren in technologische oplossingen voor het verminderen van de uitstoot van stikstof en broeikasgassen. Schumacher verwacht dat de emissie tot nul wordt teruggebracht. „De oplossingen zijn voorhanden. Investeren in voerefficiëntie, stalaanpassingen, mestbewerking en duurzame energie kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het terugdringen van de uitstoot”, zegt Schumacher.
Kringloopwijzer krijgt sleutelrol
FrieslandCampina claimt de enige zuivelfabrikant ter wereld te zijn, die de CO2-voetafdruk en het mineralengebruik per kilogram melk kan berekenen. „Wereldwijd is er veel aandacht voor het verkleinen van de CO2-voetafdruk, dat is de toekomst”, aldus Schumacher. De Kringloopwijzer speelt een belangrijke rol bij het verzamelen van deze gegevens. Deze rol wordt in de toekomst alleen maar groter, verwachten Keurentjes en Schumacher.
Ook bij de aanpak van de stikstofproblematiek is de Kringloopwijzer een krachtig instrument. De bedrijfsspecifieke cijfers maken het mogelijk de stikstofuitstoot per bedrijf te beheersen. Natuurgebieden in de omgeving van melkveehouderijen profiteren direct of indirect van de verminderde ammoniakemissie, die op deze wijze gerealiseerd wordt.
Toonaangevende melkprijs hard nodig
„Voor het realiseren van de gestelde klimaatdoelen is het absoluut cruciaal dat we een toonaangevende melkprijs blijven betalen aan onze leden”, zegt Schumacher. „Dit kan alleen door steeds meer waarde toe te voegen, we zijn voortdurend bezig het assortiment te upgraden.” „Melk is goud”, voegt Keurentjes toe.
Tekst: Hermien van der Aa
Woont en werkt op een melkveebedrijf in Hernen met als neventakken educatie en zorglandbouw. Sinds 2020 parttime redacteur melkvee bij Agrio, waar ze hoofdzakelijk schrijft voor de website melkvee.nl, het vakblad Melkvee en de regiobladen
Beeld: Ruth van Schriek
Bron: Financieel Dagblad