Sectorpartijen: ‘Teleurstelling, bizarre verrassing, geen wil, spel’
Twee voorstellen werd door de sector uitgewerkt om tot een alternatief voor het voerspoor te komen. Het eerste voorstel, de aanvoer van het ruw eiwit met 3 procent te verlagen, bestempelde Schouten als niet juridisch hard te maken. Daarop deed de sector een tweede voorstel waarop veehouders konden kiezen uit de overheidsmaatregel of een 3 procent reductie van het ruw eiwit op bedrijfsniveau. Volgens de minister een serieuze stap om toch te voldoen aan de door haar gestelde criteria. Toch ziet Schouten ook van dit voorstel af omdat dit een grote uitvoeringslast zou betekenen voor de overheid en de sector (Nevedi en ZuivelNL). „Daarnaast zou dit relatief hoge kosten en substantiële uitvoeringsrisico’s met zich meebrengen voor een regeling die slechts vier maanden van kracht is”, aldus de bewindsvrouw.
‘Alles uit de kast getrokken’
Alle betrokken sectorpartijen, LTO, NMV, DDB, Netwerk Grondig en NAJK, zijn erg teleurgesteld in de uitkomst. LTO-vakgroepvoorzitter Wil Meulenbroeks geeft aan dat de sector alles uit de kast heeft getrokken om tot een oplossing te komen. „Wij waren op zoek naar een principe-overeenkomst. Van daaruit wilden we verder praten over de praktische uitvoerbaarheid. Maar zover is het helaas niet gekomen. De minister spreekt over een te hoge uitvoeringslast. Dat is voor ons moeilijk te beoordelen.” Meulenbroeks stelt dat het ministerie wel constructief meedeed met de gesprekken. „Maar het initiatief lag wel duidelijk bij ons.”
‘Geen wil, spel gespeeld’
NMV-voorman Harm Wiegersma heeft het gevoel dat er niet de wil was om er met de sector uit te komen. „Dat het vastloopt op de zogenoemde ‘uitvoeringslast’ laat dit zien. Als er een wil is, is er een weg. Ook al moet dat van de overheid wat extra inspanningen kosten en zal er wat extra geld en mankracht mee zijn gemoeid.”
Ook Diana Saaman van Netwerk Grondig vindt de reden van het afschieten van het alternatieve plan vreemd. „We waren constructief met elkaar in gesprek. We hebben verschillende aanpassingen gedaan waarbij er steeds verbeteringen kwamen. Het was dan ook een bizarre verrassing toen de minister maandag meedeelde dat het plan niet doorging. Ik denk dat er gewoon een spel wordt gespeeld.”
Sieta van Keimpema, die namens DDB betrokken is bij het alternatieve voerplan, heeft er geen woorden voor. „Het gaat niet meer over de praktijk maar puur over een theoretische oplossing. De minister stelt de theorie boven de werkelijke stikstofreductie. Daar mag zelfs het Kringloopdenken voor wijken. Hoe kun je met zo’n opstelling nog verlangen dat de sector na 2020 in gaat zetten voor stikstofreductie.”
‘Eigen krachtvoermaatregel afdoende’
Marije Klever van NAJK geeft een iets genuanceerder beeld. „Het is erg jammer en frustrerend dat je steeds tegen de juridische grenzen en de uitvoerbaarheid aanloopt. Ik geloof wel dat het ministerie serieus wilde kijken naar een alternatief maar dat zij nog steeds hun eigen krachtvoermaatregel als afdoende zien. Natuurlijk hebben ze aangegeven dat die niet ideaal is, maar of zij werkelijk in de gaten hebben dat de maatregel grote gevolgen heeft voor onder andere de diergezondheid, betwijfel ik sterk.”
Juridische stappen niet haalbaar
De sector laat weten zich te beraden over vervolgstappen. Wat die vervolgstappen zijn, kunnen ze nog niet zeggen. Wel laat Diana Saaman weten dat er weinig ruimte is om de krachtvoermaatregel juridisch aan te vechten. We hebben dit wel overwogen, maar je kunt pas beginnen met de procedure als de maatregel van kracht is. Vervolgens heb je op z’n vroegst pas in de zomer van 2021 een uitspraak. En dan is de maatregel al lang weer voorbij. Dus daarmee red je het niet om de maatregel van tafel te krijgen.”
Lees hier de Kamerbrief van minister Schouten en de voorstellen die de sectorpartijen indienden