Nutricia baby-melkpoeder straks in tabletvorm
Het Japanse Meiji Co., Ltd. heeft deze maand een samenwerkingsverband gesloten met Danone’s Specialized Nutriciton Business voor de productie van babyflesvoeding in tabletformaat. Danone heeft voor de verwerking van alle Nutricia melkpoederproducten vorig jaar in Haps een compleet nieuwe productielijn in gebruik genomen. Danone investeerde 240 miljoen euro in die fabriek.
Verspilling voorkomen
Het tablet heeft als voordeel dat consumenten zich geen zorgen meer hoefden te maken over het afmeten van de juiste hoeveelheid melkpoeder in de fles, en daarmee verspilling kan voorkomen. Ook is het veel makkelijker mee te nemen. Het product ‘een blokje babymelk’ is al te koop in Taiwan en Vietnam.
Er is veel wereldwijd veel vraag naar hoogwaardige, gespecialiseerde zuivelproducten uit Nederland. Danone is met baby-melkpoeder marktleider, vooral in Aziatische landen. Het Japanse Meiji stelt hiervoor haar eigen kubustablet technologie aan Danone. Daarmee gaan de Japanners niet alleen een strategische samenwerking aan met de Fransen, maar krijgen ze ook in Europa een voet tussen de deur.
De melktabletten worden onder de merknaam van Danone op de Europese markt verkocht. In de loop van dit jaar worden productielijnen in Danone’s poedermelkfabriek opgestart. De nieuwe producten zullen vanaf het eerste kwartaal van 2021 verkrijgbaar zijn. Na een proefperiode van een jaar, gaan Meiji en Danone de samenwerking evalueren en zo mogelijk uitbreiden.
Dochterbedrijf in Nederland
Meiji heeft een persbericht aangekondigd in juni “Meiji Food Europa” in Nederland op te richten. Het dochterbedrijf moet de verkoop van de tabletten promoten en tevens de markt voor andere Meiji-producten in Europa onderzoeken. Meiji was in 2007 het eerste bedrijf dat melkpoeder in vaste kubusvorm op de markt bracht.