Slechts 5 procent melkveehouders overweegt overstap voerleverancier serieus
Dat blijkt uit de tweejaarlijkse Voermonitor van Geelen Consultancy, waaraan ruim 1.600 veehouders deelnamen. Melkveehouders zijn nog trouwer aan hun voerleverancier dan de eneneens trouwe varkenshouders en pluimveehouders. In die sectoren gaf respectievelijk 88 procent en 94 procent aan over een jaar waarschijnlijk tot vrijwel zeker nog klant te zijn bij de huidige voerleverancier.
Bedrijfsbegeleiding en voorlichting belangrijkst
De marktonderzoeker vroeg in de Voermonitor ook wat voor veehouders de belangrijkste redenen zijn om klant te zijn bij een bepaalde leverancier. Respondenten konden daarop de drie belangrijkste argumenten aanvinken in een lijst met mogelijke redenen. 'Bedrijfsbegeleiding en voorlichting' (53 procent), 'vertrouwen' (39 procent) en 'mengvoerkwaliteit' (28 procent) werden daarbij het vaakst aangevinkt. Prijs werd door slechts 17 procent van de respondenten genoemd als één van de drie voornaamste redenen om klant te zijn. 'Imago', 'duurzaamheid' en 'naamsbekendheid' werden alledrie nauwelijks genoemd als voornaamste reden.
Jan Geelen van het gelijknamige bedrijf geeft desgevraagd aan dat de resultaten vergelijkbaar zijn met die van twee- en vier jaar geleden. „Maar tussen verschillende voerleveranciers zijn de verschillen wél groter.”
Tekst: Geert van den Biggelaar
Geboren en getogen op een melkveebedrijf in Noord-Brabant. Studeerde veehouderij aan de HAS in ’s-Hertogenbosch vervolgens dierwetenschappen aan de Wageningen Universiteit. Sinds 2016 parttime melkveehouder en parttime redacteur bij Agrio. Verantwoordelijk voor melkvee-gerelateerde onderwerpen in vakblad Melkvee, website Melkvee.nl en de regiobladen.
Beeld: Susan Rexwinkel
Bron: Geelen Consultancy