FrieslandCampina-reputatiescore in top 3 meest toonaangevende Nederlandse bedrijven
De top 4 bleef in zijn geheel ongewijzigd. Philips staat op één, ASML op twee en Heineken op plek vier. Onderaan de lijst bungelen Shell, de Nederlandse Spoorwegen en Nationale Nederlanden. Onderdelen waarop gescoord wordt door consumenten en andere stakeholders zijn onder meer 'innovatie', 'maatschappelijk verantwoord ondernemen' en 'producten en diensten'.
Stijgen als ambitie
Simone Boitelle van FrieslandCampina is trots op het resultaat: „Het afgelopen jaar is hard gewerkt aan verdere verduurzaming van onze hele keten en dat weten onze stakeholders te waarderen. Dat betekent uiteraard niet dat we er al zijn. Onze ambitie is om deze positie vast te houden en als even kan ook nog te stijgen. We blijven ons inspannen. Ook nu in deze uitdagende periode doen we er alles aan om onze klanten en consumenten te voorzien van waardevolle en voedzame producten.”
De complete ranglijst van de 30 beoordeelde bedrijven is als volgt:
1. Philips
2. ASML
3. FrieslandCampina
4. Heineken
5. Air France-KLM
6. Jumbo
7. VDL
8. Wolters Kluwer
9. Ahold Delhaize
10. KPN
11. AkzoNobel
12. Rabobank
13. CZ
14. Unilever
15. De Volksbank
16. Achmea
17. DSM
18. Eneco
19. Menzis
20. ING
21. ABN Amro
22. Randstad
23. ASR
24. Aegon
25. Post NL
26. BAM
27. VGZ
28. Nationale Nederlanden
29. Nederlandse Spoorwegen
30. Shell
Tekst: Geert van den Biggelaar
Geboren en getogen op een melkveebedrijf in Noord-Brabant. Studeerde veehouderij aan de HAS in ’s-Hertogenbosch vervolgens dierwetenschappen aan de Wageningen Universiteit. Sinds 2016 parttime melkveehouder en parttime redacteur bij Agrio. Verantwoordelijk voor melkvee-gerelateerde onderwerpen in vakblad Melkvee, website Melkvee.nl en de regiobladen.
Beeld: Ruth van Schriek
Bronnen: FrieslandCampina, Amweb