Voermonitor: Waardering voor voorlichting, voerprijs en openheid samenstelling kan beter
Dit blijkt uit de tussentijdse resultaten van de ‘Voermonitor 2020’. De Voermonitor wordt voor de vierde keer gehouden door Geelen Consultancy uit Wageningen.
Binnen het onderzoek kunnen veehouders op verschillende aspecten aangeven hoe tevreden ze zijn met hun huidige voerleverancier. De schaal loopt daarbij van -3 tot +3. Het meest tevreden zijn de veehouders over de klantvriendelijkheid van de medewerkers en het nakomen van de afspraken van hun huidige leverancier, met 2,4 punten. Ook de voorlichting, adviseren en kennis (2,1) doen de voerleveranciers goed.
De voerprijs van hun huidige voerleverancier wordt tot op heden met 1,1 punten als minst tevreden beoordeeld. Daarna volgen de systematiek van kortingen en bonussen (1,4), de betrouwbaarheid in prijsstelling (1,6) en de openheid over de samenstelling van het voer (1,7).
Verschillen tussen voerleveranciers
In vergelijking met eerdere edities van de Voermonitor zijn de verschillen niet groot, maar er zijn volgens Geelen wel grote verschillen tussen de onderlinge voerleveranciers.
Met de uitkomst van het onderzoek kunnen voerleveranciers zien hoe tevreden hun klanten zijn en hoe zij scoren in vergelijking met het gemiddelde van alle voerbedrijven. Ook worden de resultaten vergeleken met de cijfers van twee jaar geleden. „De Voermonitor geeft een beeld hoe een voerleverancier presteert en wat de verdere wensen zijn van de veehouders met als uiteindelijke doel de veehouders (nog) beter van dienst te kunnen zijn", omschrijft Geelen het belang van het onderzoek.
De Voermonitor loopt nog. Donderdag 16 en vrijdag 17 april ontvangen de veehouders die nog niet hebben meegewerkt, een herinneringsmail, om alsnog te kunnen deelnemen aan het onderzoek. Veehouders die geen bericht ontvangen hebben, kunnen een email sturen naar: marktonderzoek@geelen-consultancy.nl