'Elke Melk' met vier anderen genomineerd voor 'Agrarisch ondernemer van het jaar 2020'
Sinds begin vorig jaar komt een deel van de melk van de ruim honderd koeien van Matthijs Baan niet meer bij elkaar in de tank, maar wordt de melk van elke koe apart getest, gepasteuriseerd en in de fles gedaan. De flessen staan onder het merk ElkeMelk in de schappen van Albert Heijn.
Kernwoorden voor ElkeMelk zijn 'vers, puur en traceerbaar'. Baan geeft een voorbeeld: „Neem deze fles. Op het etiket staat Floortje 30, met daarbij de dag en tijdstip van de melkbeurt. Ook de gehalten vet, eiwit en lactose zijn in kruisjes aangegeven. Op onze website kan de koper Floortje 30 opzoeken. Ze staat tussen de andere koeien in ons smoelenboek. Daar staat veel meer informatie over Floortje. Op deze manier geef ik mijn consumenten naast een speciale smaak ook een unieke beleving. Dat wordt enorm gewaardeerd.”
30 procent van de melk in ElkeMelk
Inmiddels staan de flessen van Baan in 800 winkels van het supermarktconcern. Ook heeft de ondernemer een aantal andere bedrijven als klant, zoals koffiebars, waar bijvoorbeeld zoete, niet romige melk heen gaat. Omgerekend op jaarbasis gaat op dit moment 30 procent van de melkstroom van 1 miljoen liter weg met het etiket ElkeMelk. De melkveehouder is optimistisch. Eind van dit jaar zit hij op 100% directe afzet. „Ik ben ervan overtuigd dat we dat gaan halen.”
Drie jaar geleden bedacht Baan het concept om het vervolgens met technologiebedrijf Top B.V. verder te ontwikkelen. Ook melkrobotleverancier DeLaval en zuivelonderneming Vreugdenhil hebben meegewerkt.
Uit de anonimiteit
Baan is er een andere boer door geworden: „Ik ben nu een trotse ondernemer. Mijn koeien waren anoniem, hun melk stroomde de tank in en werd vervolgens gemengd met de melk van collega’s. Nu zie ik de melk van mijn eigen koeien bij naam in de schappen staan. Mijn koeien hebben een eigen gezicht gekregen. En ik ook.”
Volgens Baan is er op langere termijn meer ruimte in markt voor zijn vorm van afzet: „Zodra duidelijk is dat wij 100% van onze melkproductie onder het merk ElkeMelk kunnen verkopen, ga ik op zoek naar melkveehouders die ons concept omarmen.”
Stemmen op één van de genomineerde agrarisch ondernemers kan op https://www.agrarischondernemer.nl/
Tekst: Geert van den Biggelaar
Geboren en getogen op een melkveebedrijf in Noord-Brabant. Studeerde veehouderij aan de HAS in ’s-Hertogenbosch vervolgens dierwetenschappen aan de Wageningen Universiteit. Sinds 2016 parttime melkveehouder en parttime redacteur bij Agrio. Verantwoordelijk voor melkvee-gerelateerde onderwerpen in vakblad Melkvee, website Melkvee.nl en de regiobladen.
Beeld: Agrio archief
Bron: agrarischondernemer.nl