RFC-topman Hein Schumacher: ‘Corona-virus schaadt onze winst behoorlijk’

Schumacher lichtte de jaarcijfers over 2019 toe op het hoofdkantoor in Amersfoort. Die pakken duidelijk positiever uit dan over 2018, maar voor een belangrijk deel werd die verbetering veroorzaakt door een verplichte boekhoudkundige aanpassing en de eenmalige verkoop van CSK Food Enrichment.
Onrust in Hongkong
Het laatste deel van 2019 was al lastiger door de onrusten in Hongkong. Een markt waar FrieslandCampina normaal gesproken een belangrijk deel van haar winst realiseert. Over het herstel in Hongkong op de korte termijn is Schumacher pessimistisch omdat mede door het Corana-virus de grenzen tussen China en Hongkong opnieuw zijn gesloten en daarmee het toeristenverkeer naar Hongkong naar praktisch 0 is teruggevallen. ‘Dat heeft wel degelijk impact op onze business.’
Lastig voorraden aan te vullen
FrieslandCampina verwacht voor 2020 over de hele linie de groei van de strategische netto-omzet van 2-4%. ‘Dat was twee weken geleden nog 3-5%. ’ Een tempering van de omzet is een nadeel veroorzaakt door het virus, maar minstens zo groot is de impact van de toegenomen kosten. ‘Het is een enorme uitdaging om de producten letterlijk bij de Chinese consument te krijgen’, vertelt Schumacher. ‘In China is over de hele linie vaak een voorraad van 70 tot 80 dagen aan producten. Die voorraden zien we nu heel snel slinken. Dat betekent dus dat consumenten nog wel producten aanschaffen en thuis krijgen bezorgd, maar voor ons is het erg lastig om die voorraden aan te vullen. Dat heeft er ook mee te maken dat er enorm veel containers vast staan op de kades in China waardoor we gewoonweg een tekort hebben aan containers om onze producten te exporteren.’
Deze ontwikkelingen brengen enorme logistieke problemen en forse kostenstijgingen met zich mee, wat z’n impact niet zal missen. ‘U kunt dus zelf wel concluderen dat het Corona-virus echt impact gaat hebben op de winstgevendheid in 2020.’
Tekst: Sjoerd Hofstee
Beeld: Sjoerd Hofstee