Nabetaling FrieslandCampina stijgt naar 1,38 euro
Dat blijkt uit het jaarverslag van de zuivelreus. De winststijging (van 36,9 procent naar 278 miljoen) is met name te danken aan eenmalige baten en betere bedrijfsresultaten voor Consumer Dairy en Dairy Essentials. De omzet daalde juist met 2,2 procent naar EUR 11,3 miljard. Dat is vooral het gevolg van daling van de melkaanvoer met 3,4%. De omzet van merkproducten steeg met 3,1% in totaal waarbij Consumer Dairy-merken met 5,4% stegen en kaasmerken met 8,8%. In de thuismarkten Nederland, Duitsland en België stonden groei en winstgevendheid onder druk.
Transformatie op schema
Binnen FrieslandCampina is sinds 2018 een transformatie gestart. Die transformatie ligt op schema, aldus FrieslandCampina. Effectievere organisatie, snellere innovaties, hogere investeringen in consumentenmerken en goede vooruitgang in de portfolio voor gezonde voeding en een verduurzaming van de zuivelketen zijn de doelen van die transformatie.
„De transformatie van de onderneming heeft ons in staat gesteld om marktgerichter te werken en beschikbare middelen effectiever in te zetten”, zegt FrieslandCampina-CEO Hein Schumacher. „We hebben meer waarde met basiszuivel gerealiseerd en hebben de omzet van onze merkproducten en de merkproducten van Consumer Dairy laten stijgen. Dit heeft ertoe geleid dat, als we de eenmalige opbrengsten van de verkoop van bedrijven buiten beschouwing laten, ons bedrijfsresultaat is verbeterd met 7%. Dit resultaat moet worden gezien in de context van een uitdagende markt, geopolitieke ontwikkelingen en de tegenwind die we in de tweede helft van het jaar als gevolg van de onrust in Hongkong ondervonden. Dit is een aanmoediging om door te gaan op de ingeslagen weg en in nauwe samenwerking met onze leden-melkveehouders verdere stappen te zetten in het toekomstbestendig maken van onze onderneming.”
Duurzaamheidsstappen
Ook op duurzaamheidsgebied zet FrieslandCampina stappen. De uitstoot van broeikasgassen van FrieslandCampina en van leden-melkveebedrijven daalde met respectievelijk 10,6% en 3,5%. Het percentage groene stroom is wereldwijd gestegen naar 94% van het totaalverbruik van FrieslandCampina. De introductie van recyclebare, lichtere en hersluitbare kaasverpakkingen zorgde ervoor dat nu 87% van het verpakkingsportfolio van FrieslandCampina recyclebaar is.
Tekst: Geert van den Biggelaar
Geboren en getogen op een melkveebedrijf in Noord-Brabant. Studeerde veehouderij aan de HAS in ’s-Hertogenbosch vervolgens dierwetenschappen aan de Wageningen Universiteit. Sinds 2016 parttime melkveehouder en parttime redacteur bij Agrio. Verantwoordelijk voor melkvee-gerelateerde onderwerpen in vakblad Melkvee, website Melkvee.nl en de regiobladen.
Beeld: Ruth van Schriek
Bron: FrieslandCampina