Vion: ‘20 procent krimp veestapel komende tien jaar’
Volgens Het Financieele Dagblad is Vion de eerste grote Nederlandse agro-industriële onderneming die een voorspelling geeft over de gevolgen van klimaatbeleid en veranderend consumentengedrag voor de landbouwsector. Rabobank, FrieslandCampina en voerfabrikant ForFarmers wilden tegenover FD vooralsnog geen voorspelling geven wegens het onzekere overheidsbeleid.
Voor de toekomst van een krimpende veestapel en verminderde vleesconsumptie heeft Vion een nieuw strategisch plan opgesteld ‘Food that matters’, waarbij de slachterij blijft kijken naar mogelijkheden de efficiency en milieuvoetafdruk te verbeteren. Zo concentreerde Vion in 2019 haar activiteiten in Boxtel en verdwenen er 110 arbeidsplaatsen na sluiting van een varkensslachterij in het Duitse Altenburg.
Plantaardige productielijn
Vion verwacht volgens het FD dat ze de krimp van haar basis minimaal kan compenseren door onder meer uit te breiden in plantaardige vleesvervangers. Dat marktsegment groeit de komende jaren in Nederland en Duitsland met 6 tot 8 procent per jaar.
In februari is de eerste fase, om het slachthuis in Leeuwarden tot een plantaardige productielijn om te bouwen, afgerond. Vanaf juli kan deze fabriek dan 7500 ton vegetarische producten per jaar fabriceren met een omzet van 30 tot 35 miljoen euro. Daarbij maakt de slachterij zich geen zorgen over het wereldwijde tekort aan getextureerd plantaardig eiwit voor vleesvervangers. Vion-topman Lotgerink denkt dat dit probleem in een half jaar is opgelost. Vion overweegt ook om te investeren in de productie van kweekvlees, maar ze heeft hiervoor nog geen concrete plannen.
Ketenbenadering en contracten
Een pijler van Vions nieuwe strategie is de ketenbenadering. Vion wil de regie nemen in de keten en boeren en supermarkten langetermijncontracten laten afsluiten. Voor boeren levert dat een premie en meer zekerheid op, vertelt de topman aan het FD. In Nederland heeft Vion zeven van deze ketens, zoals met AH, Plus en de Groene Weg. Dat dekt 70 procent van de Nederlandse vleesaanvoer. De rest blijft vrije markt. Met ‘track and trace’ en ‘blockchain’ hoopt Vion de ketens verder te versterken en te verbeteren, en dat moet 20 procent meer waarde en efficiency opleveren.
Lotgerink acht het niet verstandig om de concurrentie op de Chinese bulkmarkt met Noord- en Zuid-Amerika aan te gaan. Deze landen kunnen varkensvlees produceren voor 0,95 en 1,00 euro, terwijl de West-Europese productieprijs van varkensvlees op 1,50 euro per kilo ligt. Vion kiest er in haar strategisch plan voor niet in te kopen in China, maar blijvend te focussen op de meer stabiele Europese markt.
Tekst: Reinout Burgers
Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.
Beeld: Vion
Bron: Het Financieele dagblad