Nieuw type robot DeLaval detecteert tocht en dracht tijdens melken

De VMS 310 is wat melktechniek betreft identiek aan de vorig jaar gelanceerde VMS 300, maar dan met een extra toegevoegde module; DeLaval RePro. Naast het realtime meten van tocht en dracht, geeft het instrument ook concrete acties hoe te handelen. Alle typen tocht zijn inzichtelijk. Ook detecteert het systeem koeien die een afwijking in hun vruchtbaarheidscyclus hebben, bijvoorbeeld door cystes.
De functionaliteit lijkt veel op de Herdnavigator. Dit is een managementinstrument die de gezondheid en vruchtbaarheid monitort, onder ander ook door progesteronmeting. Dit apparaat heeft DeLaval al ruim 10 jaar op de markt. Toch laat Market Solution Manager Erik van der Meer weten dat de techniek niet vergelijkbaar is. „Het is een hele nieuwe ontwikkeling waarbij een klein drupje melk op een lakmoesstripje valt, en vervolgens wordt uitgelezen middels een camera met sensor. De module is volledig geïntegreerd in de robot en ook veel kleiner dan de Herdnavigator. Middels het Delpro managementsysteem krijgt de veehouder vervolgens alle vruchtbaarheidsgegevens inzichtelijk op een attentielijst.”
Kosten versus baten
De prijs van de VMS 310 ligt ongeveer 12.000 euro hoger in vergelijking met de VMS 300. Daarnaast is elke maand een nieuwe cassette met lakmoesstrips nodig. DeLaval rekent de totale kosten van de vruchtbaarheidsmodule op gemiddeld 55 euro per koe per jaar. Dit is inclusief afschrijving en service. Een verbeterde vruchtbaarheid levert volgens de berekeningen van DeLaval gemiddeld 130 euro per koe per jaar op. „Dit hangt uiteraard van de bedrijfsomstandigheden af”, aldus Van der Meer.
In heel Europa draaien 20 bedrijven met het nieuwe type robot. Ook in Nederland melken de eerste bedrijven met de robot met vruchtbaarheidsmodule. Voorlopig is de techniek nog niet verkrijgbaar op de VMS 300. DeLaval wil de toepassing in de toekomst wel mogelijk maken voor dit type robot. De module komt niet beschikbaar voor de eerste generatie VMS van Delaval, de ‘VMS Classic’.