Opnieuw meer omzet bij gelijke winst voor A-ware
In 2016 was de omzet nog 1,2 miljard, een jaar later 1,3 miljard en in 2018 zelfs 1,4 miljard. De resultaten in de laatste drie jaren zijn overigens fors beter dan in 2015, toen 6 miljoen winst werd geboekt bij 1,1 miljard omzet.
De hogere kosten over 2018 hebben onder meer te maken met de vele investeringen die het bedrijf doet. In lijn met voorgaande jaren heeft Royal A-ware ook in 2018 fors geïnvesteerd (EUR 91 miljoen). De investeringen hebben vooral betrekking op de uitbreiding van de kaasmakerij in Heerenveen, het uitbreiden en moderniseren van verpakkings- en rijpingscapaciteit als ook op de bouw van de nieuwe mozzarella- en roomfabriek in Heerenveen. Tevens breidde Royal A-ware het wagenpark van dochteronderneming AB Texel flink uit.
Tevreden CEO
CEO Jan Anker is tevreden met het stabiele resultaat: „Ik wil onze medewerkers dan ook bedanken voor hun inzet en onze melkveehouders, klanten en leveranciers voor het in ons gestelde vertrouwen.”
In verband met de prijsschommelingen op de zuivel- en kaasmarkt, spreekt de zuivelverwerker geen verwachtingen uit voor het resultaat in 2019. Wel meldt het persbericht dat het bedrijf flink blijft investeren. Eind dit jaar wordt de mozzarella- en roomfabriek in Heerenveen in gebruik genomen en inmiddels is ook gestart met de voorbereidingen van de bouw van een kaasmakerij in Ierland, in samenwerking met zuivelcoöperatie Glanbia Ireland.