'Personeel kennis laten maken met melkveebedrijf'
FrieslandCampina werft nieuwe gastbedrijven
FrieslandCampina krijgt regelmatig het verzoek van teams vanuit het eigen personeel om eens een dagje mee te lopen op een boerderij, om te ervaren hoe het er op een melkveebedrijf aan toe gaat. Medewerkers willen graag het gesprek aangaan, de band met de leden-melkveehouders versterken en de handen uit de mouwen steken, aldus FrieslandCampina. Ook veel melkveehouders vinden het belangrijk dat de medewerkers van het zuivelconcern zich een goed beeld vormen van het dagelijkse reilen en zeilen op de boerderij.
In principe krijgt iedere nieuwe medewerker bij FrieslandCampina al een eenmalige boerderij-introductie. De oproep op Melkweb moet nu leiden tot een wat meer landelijke spreiding van de gastbedrijven, aldus de zegsman. Enkele tientallen leden hebben hier al gehoor aan gegeven. Het geven van een rondleiding aan een of meer medewerkers gebeurt op vrijwillige basis; er staat geen vergoeding tegenover.
'Terug naar de oorsprong van ons bedrijf'
Leontien Kouijzer, directeur HR bij Consumer Dairy, is onlangs met haar team op bezoek geweest bij de familie Van Ginkel in Bunnik. Op Melkweb vertelt zij: 'Ik raad het ieder team en iedere collega aan om aan af en toe een dag mee te werken op de boerderij en om tijd te nemen om terug te gaan naar de oorsprong van ons bedrijf. Het is erg waardevol om een open gesprek te hebben met onze melkveehouders over wat hen en ons dagelijks bezig houdt. Het zorgt ervoor dat je meer bewust bent van het feit dat we een coöperatie zijn en ook van de complexiteit van het runnen van een melkveebedrijf. Uiteindelijk doen we het samen en kunnen we elkaars wereld verrijken. We kunnen veel van elkaar leren!'