Minder melk en meer winst voor FrieslandCampina
De omzet van FrieslandCampina was in de eerste helft van 2019 met 5,66 miljard ongeveer gelijk aan die van 2018, toen een omzet van 5,72 miljard werd behaald. Het bedrijfsresultaat nam dus met 18,6 procent toe en ligt in het eerste half jaar van 2019 daarmee op 210 miljoen euro. De winst in deze periode ligt op 121 miljoen euro (109 miljoen in de eerste helft van 2018). De interim-uitkering stijgt met 0,24 euro per 100 kilo naar 0,65 euro.
Vijf procent minder melk
De activiteiten in Afrika lieten een sterke groei zien, aldus FrieslandCampina, en ook in Azië ontwikkelde deze zich positief. De daling van de melkaanvoer in Nederland droeg ook bij aan de winstverbetering. Leden-melkveehouders leverden in de eerste helft van dit jaar ten opzichte van dezelfde periode in 2018 vijf procent minder melk dan een jaar geleden. Deze afname komt deels door leden die de coöperatie verlieten. Minder koeien als gevolg van beperkingen rond fosfaat in Nederland, beperkte voorraden voer als gevolg van de droogte vorig jaar en hogere voerkosten speelden eveneens een rol.
Omdat het melkaanbod daalde, besluit FrieslandCampina uitbreidingen van de productiecapaciteit opnieuw te beoordelen. Door dat lagere aanbod verdween ook minder melk in verliesgevende basiszuivelproducten, zoals boter en melkpoeder. De gestegen eiwitprijzen zetten de marges in hun geheel onder druk, omdat de verkoopprijzen achterbleven bij de ontwikkeling van de inkoopkosten. In China stabiliseerden de volumes door uitdagende marktomstandigheden en beperkt aanbod van een aantal belangrijke ingrediënten.
Voorzichtig optimisme
CEO Hein Schumacher ziet in de halfjaarlijkse resultaten positief effect van de vorig jaar ingezette veranderingen: „Het is reden voor voorzichtig optimisme. Met de lancering van onze marktgedreven strategie, zien we positieve ontwikkelingen. In een uitdagende markt zette de groei van onze consumentenactiviteiten door na een sterke finish in 2018 en verbeterden onze marktaandelen en marges. De stijgende eiwitprijzen leidden echter wel tot druk op de resultaatontwikkeling. In de hele keten, van gras tot glas, krijgt onze ambitie om te leiden met duurzaamheid verder vorm en is er aanzienlijke vooruitgang geboekt.”
De komende maanden verwacht FrieslandCampina aanhoudende prijsschommelingen in met name de prijzen van zuivelcomponenten. Daarom is de coöperatie voorzichtig met het geven van precieze financiële vooruitzichten voor het hele jaar.
Lees het volledige halfjaaroverzicht hier
Tekst: Geert van den Biggelaar
Geboren en getogen op een melkveebedrijf in Noord-Brabant. Studeerde veehouderij aan de HAS in ’s-Hertogenbosch vervolgens dierwetenschappen aan de Wageningen Universiteit. Sinds 2016 parttime melkveehouder en parttime redacteur bij Agrio. Verantwoordelijk voor melkvee-gerelateerde onderwerpen in vakblad Melkvee, website Melkvee.nl en de regiobladen.
Beeld: Susan Rexwinkel
Bron: FrieslandCampina