‘Boeren met melkrobotproblemen durven niet te praten’
Dat schrijft Trouw op basis van onderzoek, dat het samen met De Groene Amsterdammer liet uitvoeren door Investico, met hulp van de ZLTO.
Monddood
Johan van Gorp en Emiel Stam zijn twee van de boeren die problemen met hun melkrobot ondervonden en daar wél met Trouw over spraken. Stam zegt ‘veel’ boeren te kennen die problemen ondervinden met hun melkrobot. Hij schat dat een kwart van de robotmelkers problemen heeft. „Alleen durven zij niet te praten. In veruit de meeste gevallen zijn zij monddood gemaakt met geld.”
Van Gorp denkt dat boeren sowieso niet snel zullen zeggen dat hun melkrobot een miskoop was, zegt hij in het artikel. De melkveehouder uit het Brabantse Alphen oriënteerde naar eigen zeggen goed, toen hij besloot over te schakelen van conventioneel naar automatisch melken. Boeren die hij naar de ervaringen van het merk robot van zijn keuze vroeg, waren allemaal heel positief. „Maar waarschijnlijk was dat maar een deel van de waarheid. Als je twee ton hebt geïnvesteerd in twee robots, zul je niet snel zeggen dat het een verkeerde keuze was.”
Interview slecht voor rechtszaak
Johan Grolleman, zelfstandig adviseur op het gebied van ‘melkwinning en optimale uiergezondheid’ uit Zwolle geeft in Trouw een andere reden, waarom melkveehouders niet zouden praten over problemen met hun robots: “In dit soort zaken is het probleem dat als de rechtszaak nog loopt een interview de zaak vaak geen goed doet. Wanneer de zaak gesloten is, hebben de meeste veehouders geen behoefte om er nog over te praten.”
Om tot een oplossing van problemen met de melkrobots te komen, zijn data uit het apparaat vrijwel onmisbaar. Maar daar zit een probleem, stelt Stam. „Bij de aankoop van een melkrobot sluit de boer een onderhoudscontract af. Door te tekenen gaat hij ermee akkoord dat de dealer de robotdata krijgt. Anders wordt er geen service verleend. Het komt er dus op neer dat de dealer en de fabrikant de data hebben en wij niet.”
‘Geef dealer verantwoordelijkheid voor dierenwelzijn’
Een extra probleem voor de veehouder is het feit dat de NVWA kan ingrijpen, wanneer het welzijn van de dieren in het geding komt, stelt Trouw. De boer is daarvoor dan immers verantwoordelijk. Specialist agrarisch recht Kees van Schaik, die verbonden is aan advocatenkantoor Gresnigt & Van Kippersluis, vindt dat daar verandering in moet komen. „Het is hoog tijd om de dierenwelzijnwet aan te passen. De zorgplicht voor het dierenwelzijn zou ook deels bij de dealer van de melkrobot moeten komen te liggen. Dat dwingt hem mee te werken aan de oplossing in plaats van achterover te leunen met de algemene voorwaarden in zijn hand, terwijl de boer er alles aan doet om zijn dieren te verzorgen.”
Lees het hele artikel in Trouw hier en het artikel dat De Groene Amsterdammer op basis van het onderzoek schreef hier.