logoClose menu
Menu
  • Nieuws
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
Close submenu ( Nieuws) Nieuws
  • Home
  • Economie
  • Beleid
  • Stal
  • Voer
  • Gezondheid
  • Fokkerij
  • Jongvee
  • Mechanisatie
Close submenu (Economie)Economie
  • Trends
  • Markt
  • Agribusiness
  • Maatschappij
Close submenu (Beleid)Beleid
  • Politiek
  • Zuivel
Close submenu (Stal)Stal
  • Staltypen en inrichting
  • Automatisering
  • Melkwinning
Close submenu (Voer)Voer
  • Ruwvoer
  • Mengvoer en bijproducten
  • Weidegang
  • Bodem en bemesting
  • Gewas
  • Oogst
  • Voeren
Close submenu (Gezondheid)Gezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Ziektepreventie
Close submenu (Fokkerij)Fokkerij
  • Fokwaarden
  • Paringssystemen
  • Rassen/kruisen
  • Evenementen
Close submenu (Jongvee)Jongvee
  • Gezondheid
  • Huisvesting
  • Voeding
Close submenu (Mechanisatie)Mechanisatie
  • Voederwinning en bemesting
  • Voeren
  • Tractoren, shovels en verreikers
Close submenu (Vakblad)Vakblad
  • Jaargangen
  • Verschijningsdata
  • Abonneren
Melkvee.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid

      Subcategorieën

      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal

      Subcategorieën

      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer

      Subcategorieën

      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee

      Subcategorieën

      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie

      Subcategorieën

      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsStalMelkwinning‘Online verkoop biedt sector kansen’

‘Online verkoop biedt sector kansen’

Online verkoop van agrarische producten ontwikkelt zich van niche tot potentieel en biedt de agrarische sector nieuwe kansen. Dat vindt het LEI Wageningen UR.

Eén op de acht Nederlandse consumenten doet ook dagelijkse boodschappen online. De verwachting is dat online in 2020 bijna een kwart van de markt uitmaakt, schrijft LEI Wageningen UR in een persbericht.

Onder meer vanwege de traditioneel hoge supermarktdichtheid in Nederland loopt de online verkoop achter bij bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast richt de agrofoodsector zich vaak nog op één afzetkanaal, waar de consument al naadloos tussen on- en offline kanalen heen een weer springt (omni-channel).

Onderscheiden nog belangerijker

De scheiding tussen recreatief en functioneel winkelen zet door, en de mogelijkheden van e-commerce nemen toe. Tegelijkertijd groeit de concurrentie onder meer door nieuwe toetreders en bestaande spelers die er bijvoorbeeld voor kiezen horeca-elementen toe te voegen of fysieke winkels die een online (bezorg)dienst beginnen.

„Jezelf onderscheiden richting consumenten wordt nog belangrijker”, schrijft het LEI. „Verse producten bieden, mits juist ingezet, de belevingen waar bedrijven en consumenten naar op zoek zijn. Daar kunnen agrarisch ondernemers op inspelen.”

Concepten

De nieuwe markt heeft behoefte aan andere vormen van samenwerking en concepten, zoals in verpakking, die de online verkoop en thuisbezorging ondersteunen. Online is ook een veel groter aanbod mogelijk omdat schapruimte niet beperkend is en ingespeeld kan worden op wensen van kleine segmenten.

Er is ruimte voor bijvoorbeeld streekproducten en producten van de boerderij; producten die rechtstreeks van het boerenerf via een paar muisklikken naar het bord van de consument gaan.

Directer inspelen op de vraag

Online verkoop maakt het ook makkelijker consumentengedrag te analyseren en zo directer in te spelen op de vraag. Door inzet van ICT wordt dit vervolgens gekoppeld aan de verschillende ketenonderdelen.

Dit draagt bij aan kortere ketens en meer toegevoegde waarde: ‘het verhaal’ van het product kan aan de bron worden gekoppeld. Zo kunnen ondernemers zich meer concentreren op het bieden van meerwaarde of inspelen op een belangrijke consumententrend: transparantie.

Nederland loopt achter

Nederland is geen voorloper in vergelijking met ons omringende Europese landen in online verkoop. Binnen e-commerce loopt de online verkoop van food achter op andere producten. De grootste uitdaging bij voedsel is het transport en het bewaren van producten (diepvries, gekoeld en kamertemperatuur).

Dat bemoeilijkt de logistieke afhandeling en daarmee de rentabiliteit voor aanbieders. Duidelijk is ook dat de opkomst van e-commerce verkoopvolume weghaalt uit fysieke winkels. Voedsel kopen in de winkel wordt een keuze.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Susan Rexwinkel, Ellen Meinen, Fenneke Wiepkema

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou:
Pigbusiness.nl logo
Lees alles over de varkenshouderij onderwerpen markt, diergezondheid, voeding, mest, huisvesting op Pigbusiness.nl
Akkerwijzer.nl logo
Alles over de akkerbouw, economische ontwikkelingen, verschillende teelten, gewasbescherming, bodemgezondheid, bewaring, bemesting, marktprijzen en het weer.
Praat mee
Melkvee is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste nieuws uit de melkveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Melkvee.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Trends
  • Markt
  • Agribusiness
  • Maatschappij
Beleid
  • Politiek
  • Zuivel
Stal
  • Staltypen en inrichting
  • Automatisering
  • Melkwinning
Voer
  • Ruwvoer
  • Mengvoer en bijproducten
  • Weidegang
  • Bodem en bemesting
  • Gewas
  • Oogst
  • Voeren
Gezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Ziektepreventie
Fokkerij
  • Fokwaarden
  • Paringssystemen
  • Rassen/kruisen
  • Evenementen
Jongvee
  • Gezondheid
  • Huisvesting
  • Voeding
Mechanisatie
  • Voederwinning en bemesting
  • Voeren
  • Tractoren, shovels en verreikers
Melkvee.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
Top