Schouten: Supermarkten gaan zelf over prijsbeleid van vlees
Tjeerd de Groot wilde onder meer weten of het klopt dat het aantal vleesaanbiedingen van supermarkten in Nederland sinds 2015 fors is gestegen. Maar de minister gaf aan dat het aantal vleesaanbiedingen in de Nederlandse supermarkten niet door de overheid wordt bijgehouden. In het bericht van Wakker Dier worden geen onderliggende cijfers of onderzoek genoemd en het onderzoek is volgens Schouten derhalve niet te verifiëren.
Op de vraag of de minister het advies van het Voedingscentrum deelt dat Nederland per persoon minder vlees moet gaan consumeren, blijft het antwoord van Schouten diplomatiek. Zij verwijst naar het voedingsadvies van de Gezondheidsraad dat, in tegenstelling tot het Voedingscentrum dat tegenwoordig ook de behoefte voelt om voedingsadvies te geven over duurzaamheid, geen voedingsadvies geeft over hoeveel vlees de burger moet of mag consumeren. „Eén van de uitgangspunten is een duurzame en gezonde voedselconsumptie. Daarbij hoort een goede balans tussen dierlijke en plantaardige eiwitten in het dieet, wat ook conform de aanbevelingen van de Gezondheidsraad is”, schrijft de minister. Ze benadrukt wel dat stunten met vlees niet bijdraagt aan de bewustwording van de burger over de waarde van voedsel.
Rol voor supermarkten
Schouten schrijft verder dat supermarkten zelf over hun prijsbeleid gaan. „Supermarkten kunnen als schakel naar de consument wel een belangrijke rol vervullen in het verbeteren van dierenwelzijn. Ik zou graag zien dat het aandeel diervriendelijker geproduceerde dierlijke producten in supermarkten verder toeneemt en dat juist deze producten onder de aandacht van de consument worden gebracht en worden gekocht. Mijn ministerie is, in het kader van de LNV-Visie, in gesprek met supermarkten over hoe zij kunnen bijdragen aan de versnelling van de verduurzaming van de veehouderij. Daarbij wordt ook gesproken over dierenwelzijn.”
Eerlijke prijs
De minister ziet daarnaast dat er in de praktijk steeds meer bedrijven in de voedselketen zijn die verantwoorde producten of diensten aanbieden of die zich op andere manieren extra inspannen om aan maatschappelijke eisen te voldoen. Schouten: „Zij leveren producten die op het gebied van dierenwelzijn of milieu aan hogere eisen voldoen dan het wettelijk minimum. Maar onduidelijk is of ze daar altijd een kostendekkende beloning voor krijgen. Daarom wordt er bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een agro-nutrimonitor opgericht, waarmee ik meer inzicht wil krijgen in de prijsvorming en transparantie in de keten en nagaan wat mogelijke aanknopingspunten zijn voor het voeren van gericht beleid.”