Vraag naar verantwoorde soja neemt toe
In heel Europa geven bedrijven in een breed scala aan sectoren het goede voorbeeld door voor verantwoorde soja te kiezen. Afnemers vanuit Nederland zijn onder meer voerfabrikanten Agrifirm, Fransen Gerrits en Coppens en vleesverwerkers VION en Van Rooi Meat.
Enorme stap voorwaarts
Agustín Mascotena, uitvoerend directeur van de ronde tafel: „Het verheugt ons dat we deze aankondiging kunnen doen, terwijl er nog een maand te gaan is voordat het jaar voorbij is. Het is een enorme stap voorwaarts voor verantwoorde soja en de waardeketen, omdat hiermee niet alleen verantwoorde sojaproducenten worden geholpen, maar ook ondernemingen die besloten hebben om deze stap te maken. Hieruit blijkt dat verantwoorde soja overal ter wereld een realiteit is die elke dag in omvang toeneemt. We hopen dat de inkoop van deze ondernemingen andere organisaties ertoe zal aanzetten ook de overstap naar verantwoorde soja te maken.”
Voordelen voor producenten
De RTRS is een internationaal erkende norm voor verantwoorde soja. De norm kent vijf beginselen voor verantwoorde sojaproductie, die worden geverifieerd door onafhankelijke certificeringsinstanties.
Soja is, in geoogst volume, het snelst toenemende gewas ter wereld. Met zijn hoge gehalte aan proteïne en plantaardige olie wordt soja niet alleen gebruikt als veevoeder en in levensmiddelen, maar ook voor andere consumentenproducten zoals cosmetica en zeep..
Elke RTRS-credit is direct gekoppeld aan een sojaproducent die het gebruik van landbouwchemicaliën vermindert, de werkomstandigheden en landbouwpraktijken op zijn bedrijf verbetert en bijdraagt aan behoud en verbetering van beschermde gebieden.
Oproep tot actie
RTRS is een initiatief van meerdere stakeholders en wordt ondersteund door de belangrijkste vertegenwoordigers van de sojawaardeketen en door vertegenwoordigers van maatschappelijk organisaties in de gehele wereld.
Sandra Mulder, leider van het mondiale sojaprogramma van de WNF: „Het WNF is verheugd over deze mijlpaal die door RTRS is bereikt en over de betrokkenheid van ondernemingen die reeds gecertificeerde verantwoorde soja hebben ingekocht. De Soy Report Card 2014 van het WNF geeft duidelijk aan hoe dringend er actie moet worden ondernomen. Wij roepen ondernemingen op kleur te bekennen als ze willen zorgen dat de producten die ze produceren en verkopen niet bijdragen aan de vernietiging van bossen en savannes in Zuid-Amerika.”