‘Waardering en goed verdienmodel maakt landbouw voor jongere aantrekkelijker’
Dat schrijft ABN Amro in haar publicatie ‘Next Generation Farming’. Volgens de bank zijn jongeren heel hard nodig om vorm te geven aan volhoudbare voedselproductie in de toekomst. ABN Amro stelt dat de pijlers ‘waardering’ en ‘voldoende inkomen’ ook in de visie van minister Schouten aan bod komen. „Een nadere invulling van die visie moet nog plaatsvinden. In die fase zal er ook meer discussie ontstaan over hoe die eerlijke prijs en de balans met de omgeving tot stand moet komen. Een ecoloog, een akkerbouwer en een toerist zullen toch andere ideeën hebben over die toekomstige landbouw ingevuld moet worden.”
Duurzaam moet betaald worden
Omdat boeren, tuinders en vissers decennialang werden afgerekend op prijs, is productiviteit en efficiëntie volgens de bank steeds belangrijker geworden. Voedsel moest betaalbaar zijn en onderzoek, overheid, onderwijs, toeleveranciers, adviseurs en banken hebben met succes bijgedragen aan deze ontwikkeling. De gemiddelde Nederlander betaalt nu nog maar 11 procent van zijn inkomen aan voedsel; in 1960 was dat nog 30 procent.
„Gevolg is dat het gemiddelde eenmansbedrijf in de landbouw voor zijn 60 tot 70 uur durende werkweek niet meer ontvangt dan een modale werknemer; zo’n 36.000 euro per jaar”, schrijft de bank. „En dat terwijl steeds meer consumenten en burgers zich afkeren van deze mede door henzelf gecreëerde situatie. De wil om te verduurzamen is onder agrarisch ondernemers groot. Ook in het verleden is er al veel gebeurd. Het gebruik van chemische middelen en antibiotica is sterk gereduceerd en er is volop geïnvesteerd in duurzame stallen en kassen en het opwekken van groene energie. Belangrijkste voorwaarde voor verdere verduurzaming is de prijs van het voedsel. Een iets hogere opbrengstprijs is vaak al voldoende om te kunnen verduurzamen. In Nederland is de groep consumenten die daadwerkelijk meer wil betalen voor duurzamere producten met 11 procent in 2017 echter nog relatief klein. Voor de exportmarkt is het helemaal een opgave om hen te overtuigen van de meerwaarde van duurzaam geproduceerd voedsel.”
Life Cycle Assessment
ABN Amro pleit voor de opname van Life Cycle Assessment-berekeningen aan producten (een overzicht van de totale milieubelasting van een product van het hele ‘leven’ van het product), zodat in de winkel helderder wordt hoe milieuvriendelijk een product daadwerkelijk is.