Agrifirm introduceert nieuwe melkvee-aanpak
![](http://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/01/46/071/a_melkkoe_protret_rvs_08.-detail.jpg)
Volgens Jan Arie Koorevaar, product marketing manager Rundvee van Agrifirm, neemt de diversiteit in doelen van melkveehouders steeds meer toe. Dat betekent dat het ene bedrijf zich bijvoorbeeld richt op groei, het andere op bijzondere melkstromen. Dat vergt meer maatwerk van de coöperatie. Meer dan ooit gaat het erom welke strategie het beste past bij de melkveehouder, zegt Koorevaar: “Wat zijn jouw beste liters, dat is de centrale vraag.”
Het optimaliseren van de ruwvoerteelt en -benutting is daarbij het speerpunt, indachtig het toenemende belang van eiwit geteeld op eigen grond. Daarnaast biedt Agrifirm voor elke levensfase van de koe concepten aan. DairyStart richt zich bijvoorbeeld op de jongvee-opfok en het verlagen van de afkalfleeftijd naar 22 maanden. “Er wordt steeds minder jongvee aangehouden en die dieren die je aanhoudt, daar wil je extra goed op passen.”
Het TopStart concept is er op gericht koeien gezond te laten opstarten. Het TMR Constant concept is deze zomer van start gegaan, de eerste resultaten laten een stijging in de productie van 1,9 kilo melk per koe per dag zien.