FrieslandCampina wil leidende positie in duurzaamheid en meer halen uit basiszuivel

De nieuwe strategie 'Our Purpose, Our Plan', is nodig om de onderneming weer meer winstgevend te maken. De coöperatie is niet tevreden over de cijfers van 2017, en ook voor dit jaar is de verwachting dat de winst tegenvalt. FrieslandCampina omschrijft vier speerpunten waar ze zich de komende jaren op wil richten. Zo wil het bedrijf vooroplopen in gezonde voeding, zijn waar de klant ook is, leiden in duurzaamheid en meer halen uit basiszuivel.
Vooral de laatste doelstelling maakt FrieslandCampina enigszins concreet. Zo wil ze de winstgevendheid van kaas en merkloze kaas vergroten en minder melk verwerken in onrendabele producten. “Een flexibele melkverwerking zal ons helpen om die producten te maken die nieuwe mogelijkheden bieden in de markt.”
'Nummer 1 best betalende grote zuivelcoöperatie'
Om een gezonde zuivelcoöperatie te bijven, wordt de lat op bedrijfseconomisch gebied hoog gelegd. Zo wil FrieslandCampina de nummer 1 best betalende grote coöperatie zijn met betrekking tot de prestatieprijs. Daarnaast is een jaarlijkse organische groei gewenst van toegevoegde waarde van 2 procent. De bruto winstmarge moet met 1 procentpunt groeien en het rendement op het geïnvesteerd vermogen met meer dan 100 basispunten toenemen, zo stelt het bedrijf.
Om de duurzaamheidsdoelstellingen te realiseren wil FrieslandCampina 8 van de 10 doelen bereiken. Deze doelstellingen zijn omschreven in de ‘Subliminale Development Goals van de Verenigde Naties ‘Goede voeding en duurzame voedselproductie’’