Countus: sector moet op zoek naar nieuw verdienmodel
Dat stelt Jaap Gielen van Countus. Het accountants- en adviesbureau houdt een serie van 15 melkveehouderijavonden over dit thema. Volgens Gielen hebben melkveehouders in het verleden altijd ingezet op schaalvergroting en effeciëntieverhoging. Maar naar de toekomst toe is dat voor een gemiddeld bedrijf niet meer haalbaar, gezien de kosten van fosfaatrechten en de eis van meer grondgebondenheid. Hoewel een groei voor een deel altijd nodig blijft, is het niet meer vanzelfsprekend, en te duur voor veel familiebedrijven. Gielen: ,,Daarvoor zijn dus nieuwe verdienmodellen nodig, zoals een plus op de melkprijs als je voldoet aan toekomstige eisen. Ondernemers moeten slim opereren en creatief zijn in het organiseren van grond onder het bedrijf. Bijvoorbeeld samenwerken met akkerbouwers of met gestopte ondernemers die nog grond hebben.”
Randvoorwaarden
De sector krijgt volgens Countus te maken met een scala aan randvoorwaarden, zoals de CO2-eisen, biodiversiteit en een zelfvoorzieningsgraad van minimaal 65 procent eiwit. Melkveehouders moeten anticiperen op die ontwikkelingen in de markt, en kijken wat ze kunnen verdienen als ze voldoen aan extra randvoorwaarden.
30 procent stopt
Countus verwacht dat in 2030 30 procent van de huidige melkveehouders geen melkveehouder meer is. De grond, fosfaatrechten en financiering van deze stoppers maken straks onderdeel uit van de blijvende melkveehouders. Bedrijven worden dus groter, kapitaalintensiever en de regelgeving wordt gecompliceerder. Dit is van grote invloed op bedrijfsovernames en de financierbaarheid daarvan. Hoe moet je daarop anticiperen? Welke strategie kies je? Deze onderwerpen komen op de avonden aan de orde.