'Supermarkt niet allesbepalend voor lage boerenprijs'
De brancheorganisatie reageert hiermee op de behandeling van de Landbouwbegroting die deze week in de Kamer wordt besproken en de publiekscampagne #watkrijgtdeboer die LTO Nederland deze week is gestart. „Dit zal naar verwachting gepaard gaan met veel discussie over ketens en een goede prijs voor de boer. Maar supermarkten hebben voor het grootste deel geen invloed op de prijs die een boer krijgt voor zijn producten”, aldus het CBL.
Ketens ingewikkeld
Ketens zijn volgens het CBL vaak veel ingewikkelder dan wordt gedacht. „Vaak wordt de voedselketen voorgesteld als een zandloper, met in het midden slechts een handje vol supermarkten die allesbepalend zouden zijn”, zegt directeur Marc Jansen. Maar vaak is de situatie anders, meent de organisatie. Ter illustratie heeft het CBL voor zes ketens in beeld gebracht hoe de volumestromen lopen. Hieruit blijkt volgens het CBL hoeveel de Nederlandse land- en tuinbouwsector exporteert. „Op die hoogwaardige kwaliteitsexport is iedereen trots, ook wij. Maar Nederlandse supermarkten hebben hier voor zowel prijs- als kwaliteitseisen geen enkele invloed op.”
Opvallend in deze zes voorbeelden is dat er is gekozen voor producten die voor een groot deel worden afgezet op de wereldmarkt: de appelketen, eierketen, tomatenketen, uienketen, varkensketen en zuivelketen. Van varkensvlees wordt ruim 80 procent geëxporteerd, van uien bijna 100 procent en van tomaten ruim 90 procent. In de zuivelketen komt slechts 30 procent van de totale productstroom van zuivelproducten in Nederland terecht bij de supermarkt. Daarnaast is er in de zuivelketen een grote reststroom, die bestaat uit onder meer wei uit kaasproducten.Een woordvoerder ontkent dat hier bewust naar is gekeken.
Campagne LTO Nederland
Met de campagne #watkrijgtdeboer wil LTO Nederland inzichtelijk maken hoe weinig van wat de consument betaalt naar de boer en tuinder gaat. Zo krijgt een aardappelteler van een kilo aardappelen die in de supermarkt € 1,30 kost gemiddeld € 0,14. LTO Nederland wil met deze online-campagne aandacht voor de ‘scheve situatie’ waarvan veel consumenten niet eens weet van hebben. Het inkomen van boeren en tuinders staat ondertussen al jaren onder druk terwijl de kostprijs oploopt.
Maar dat is veelal niet de schuld van de supermarkten, stelt het CBL. „Onze cijfers zetten de rol van de supermarkt in het juiste perspectief en geven aan wat onze positie is om maatschappelijk gewenste veranderingen in de gehele agrifoodsector af te kunnen dwingen”, aldus Jansen.