‘Stap eens wat vaker in onze laarzen’
Achterliggende gedachte is dat ambtenaren en politici in Den Haag dan met eigen ogen kunnen zien hoe het er op agrarische praktijk aan toe gaat. LTO gaat er van uit dat bij de voorbereiding van beleid en de feitelijke besluitvorming voortaan meer rekening wordt gehouden met praktijk op agrarische bedrijven.
LTO richt zich allereerst op de politiek, omdat in de afgelopen maanden meerdere besluiten zijn genomen, waarbij onvoldoende is gekeken naar de gevolgen voor bedrijven. Later in het jaar trekt LTO de actie door naar de burger. Doelstelling voor het uitnodigen van burgers op de bedrijven is het kweken van meer begrip voor de sector en het creëren van een breed maatschappelijk draagvlak.
Actiepunten
De actie bestaat tot eind juni uit de volgende onderdelen:
• Zaterdag 17 mei zit er een kaart bij het weekblad Nieuwe Oogst waarmee leden staatssecretaris Dijksma kunnen uitnodigen voor een gesprek op hun bedrijf over onderwerpen, waar ze mee bezig zijn of die als knelpunten worden ervaren. LTO Nederland verzamelt alle kaarten en zal deze eind juni aan Dijksma aanbieden;
• Leden wordt voorts gevraagd een selfie te maken waarop ze met hun bedrijfslaarzen te zien zijn. Deze selfie wordt getwitterd met #laarzen;
• Aan het eind van de actie voor de politiek (rond juni) organiseert LTO een ‘stage’ of een masterclass voor de ambtenaren van het ministerie. Leden die hun bedrijf hiervoor open willen stellen, kunnen mailen naar communicatie@ltonoord.nl
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Tekst: LTO Nederland
Beeld: Ellen Meinen