'Leveranciers lijden onder supermarktacties'
Als voorbeeld wijst Sloot naar supermarktformules die deze maand beginnen te stunten met 3=1 acties, meldt vlees.nl. De supermarkt hoopt dat de koopjesjagers - eenmaal binnen - ook andere producten gaan kopen, waar wel redelijke marges op zitten.
Alle kortingen zijn volgens de hoogleraar in het voordeel van consumenten die makkelijk tussen supermarkten switchen. Het percentage promotiezoekers steeg volgens EFMI tussen 2011 en 2013 van 31 naar 34 procent. Als supermarkten een stap terug doen in het geweld van alle aanbiedingen of daarin niet mee kunnen of willen gaan, verliezen ze direct marktaandeel.
Ook producenten zouden de gevolgen merken van de aanbiedingen. „Als je hoge percentages aan korting biedt, zit je waarschijnlijk onder de kostprijs van het product. Grote kans dat de producent dan in de kosten moet bijdragen.” Uiteindelijk wordt de boer hiervan de dupe.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Tekst: vlees.nl
Beeld: Ingrid Zieverink