NAJK: sector heeft communicatie probleem
Leden van het NAJK discussieerden de afgelopen maanden over het imago van de agrarische sector.
Uit de discussies bleek dat jonge boeren zich zelf verantwoordelijk voelen voor het imago van de agrarische sector. De jongeren zien het als hun plicht om te blijven werken aan dit imago.
Communicatie is essentieel: het aangaan van het gesprek en de discussie met de maatschappij, open en eerlijk vertellen over de keuzes en overwegingen in de bedrijfsvoering. Jonge boeren en tuinders zien dat zij hierin kunnen blijven verbeteren.
Social media
Social media is voor veel jonge boeren een belangrijk medium. Dit stelt hen in staat om het uitdragen van een positief verhaal over de land- en tuinbouw te combineren met de werkzaamheden op het bedrijf.
Beeld en werkelijkheid over de agrarische sector komen niet altijd overeen, zo stellen de agrarische jongeren. Het imago van de Nederlandse land- en tuinbouw is voor de Nederlandse bevolking belangrijk en wordt goed beoordeeld.
Kritische zelfreflectie
Het gedrag dat mensen vertonen voor het winkelschap is echter anders. Bij de aankoop van de producten wordt dit imago onvoldoende beloond. Naast gerichte communicatie, zijn de agrarische jongeren voorstander van het harder aanpakken van de probleemgevallen die de sector schade toebrengen.
Jonge boeren en tuinders willen dat de agrarische sector zelf meer een rol van kritische zelfreflectie oppakt en dat agrarische ondernemers die met onbetamelijk gedrag de sector als geheel schade toebrengen, daar vaker en nadrukkelijker op aangesproken worden door collega’s.
Imago verder versterken
Het imago van de agrarische sector kan versterkt worden door hier, in samenwerking met kritische maatschappelijke organisaties, verder aan te werken. Agrarische jongeren staan open voor die samenwerking en zien de kansen die dit biedt voor hun positie.
Deze constructieve houding past de agrarische ondernemers van de toekomst. „NAJK en de leden die de vereniging vertegenwoordigt spannen zich voortdurend in voor een beter imago van de land- en tuinbouw.”
Bijvoorbeeld door jaarlijks tientallen discussiebijeenkomsten te organiseren, met trainingen en cursussen de uitdrukkingsvaardigheden van agrarische jongeren te verbeteren en als mede-initiatiefnemer van het online platform Het Eetcafé waar dialoog tussen boeren en burgers centraal staat.