'Ondernemen is 10 jaar vooruit kijken'
Dat zei adviseur Robert Kamphuis van Van Westreenen maandagavond 3 februari tijdens hun informatieavond ‘Regeren de regels? Regeer de regels!’ „Nu en in de toekomst moeten veehouders verder vooruit kijken. Maak zo veel mogelijk strategische keuzes en stem daar je vergunningsaanvragen op af.”
„Het is belangrijk om begrip in de buurt te hebben en houden bij mogelijke uitbreidingen. Een goede onderbouwing en toelichting van de plannen is essentieel”, pretendeert adviseur Sjaak van Schaik. Communicatie is daarbij het sleutelwoord.
Meer reclame voor zichzelf maken
Volgens Van Schaik is er een belangrijke rol weggelegd voor agrarische belangenbehartigingsorganisaties zoals LTO om een positiever beeld van agrarische sector te krijgen in onze maatschappij.
„We doen het heel goed, vorig jaar is er voor 79 miljard euro aan agrarische producten geëxporteerd. Draag dat dan ook uit, wees trots en informeer de onwetende Nederlandse burger door reclames, marketing en positieve communicatie.” De agrarische sector kan daarbij een voorbeeld nemen aan organisaties zoals Wakker Dier, die zeer goed zijn met hun propaganda.
Meer betrokkenheid bij politiek
Directeur Steven van Westreenen vindt het belangrijk dat er agrarisch ondernemers in de gemeenteraad zitten om zodoende lokaal begrip te blijven houden voor de landbouw. „De agrarisch ondernemers kunnen collega politici dan uitleggen wat er speelt in de sector.”
Dit geldt eveneens voor de provinciale, landelijke en Europese politiek. In de politiek worden beslissingen genomen die van grote invloed kunnen zijn op agrarische bedrijven. Daarom moet de betrokkenheid van de agrarische sector bij de politiek vergroot worden.
Veel wetten en regels
Er zijn zo veel wetten en regels dat ambtenaren het soms ook niet meer snappen. „Het is daarom belangrijk om proactief te zijn”, vindt Kamphuis. Een agrarisch ondernemer moet ambtenaren en buren kunnen uitleggen waarom hij uitbreidt en welke maatregelen hij treft om de gevolgen voor het milieu te beperken. Wanneer hij dit goed kan onderbouwen is er zeker toekomst voor zijn bedrijf.
Volgens Van Schaik is er daarbij steeds meer sprake van maatwerk, in plaats van standaard werk. „Ieder bedrijf en iedere bedrijfsuitbreiding is anders.”