Milcobel buigt verlies 2023 om in 4,1 miljoen euro winst in 2024

Milcobel Premium Ingredients was één van de belangrijkste peilers onder de goede cijfers over 2024. De afdeling Consumenten producten had het in de eerste helft van het jaar nog lastig, maar herstelde zich in de tweede helft. Ysco, onderdeel van Milcobel en gespecialiseerd in de productie van roomijs, zette evenals in 2023 een sterk resultaat neer.
Grote veranderingen
Het jaar 2024 was ook het jaar waarop Milcobel een aantal grote besluiten nam. Zo maakte de zuivelcoöperatie in juli vorig jaar bekend voornemens te zijn dochteronderneming YSCO te verkopen aan vermogensbeheerder Davidson Kempner. Eind van het jaar was de overname rond. En half december kondigde Milcobel de intentie tot fusie met FrieslandCampina aan, een belangrijke strategische mijlpaal ter versterking van beide coöperaties.
Samenvatting bedrijfsresultaten Milcobel
- Bedrijfsopbrengsten: 1,312 miljard euro (in lijn met de 1,315 miljard euro in 2023)
- Recurrente bedrijfswinst: 21,3 miljoen euro (een sterke stijging t.o.v. 3,6 miljoen euro in 2023)
- Winst voor belasting: 4,1 miljoen euro (t.o.v. een verlies van -10,5 miljoen euro in 2023)
- Solvabiliteit: 26,7% (t.o.v. 25,9% in 2023)
- Het totale volume verwerkte melk daalde licht van 1,3 naar 1,2 miljard liter door de slechte weersomstandigheden in het voorjaar en de impact van blauwtong in het najaar.
De verkoop van YSCO kreeg zijn definitieve beslag aan het begin van 2025. Waardoor de resultaten van dochteronderneming YSCO nog volledig zijn opgenomen in het bedrijfsresultaat van 2024. De opbrengsten uit de verkoop van YSCO komen om dezelfde reden nog niet terug te vinden in de cijfers van 2024.
Herstructurering pakt goed uit
Peter Grugeon, algemeen directeur van Milcobel blikt tevreden terug op het afgelopen jaar: „In 2024 hebben we strategische stappen gezet om Milcobel duurzaam te verbeteren in een uitdagende markt. We werkten daarbij op 4 pijlers: een efficiënte organisatie, kostenbewustzijn, doelgerichte investeringen met meerwaarde voor onze leden, en een focus op zuivelproducten met toegevoegde waarde. Daarbij heeft Milcobel in 2024 een herstructurering doorgevoerd, wat heeft geleid tot een slankere en meer wendbare bedrijfsvoering. De verkoop van YSCO zorgde bovendien voor een verdere versterking en laat ons toe onze aandacht volledig te richten op zuivelverwerking. Daarnaast hebben we op 18 december de intentie tot fusie met FrieslandCampina aangekondigd, een weloverwogen stap om een sterke fusiecoöperatie te creëren die kansen beter kan benutten en uitdagingen effectiever kan aanpakken in de mondiale zuivelmarkt."
Door op de ingeslagen weg
Milcobel wil in 2025 door op de reeds ingeslagen weg, inzetten op (kosten)efficiëntie, innovatie en waardecreatie binnen de internationale zuivelmarkt. De coöperatie verwacht de positieve impact van de reorganisatie en de verkoop van YSCO in de resultaten van 2025 te zien. Daarnaast werkt de coöperatie hard aan de voorbereidingen van de geplande fusie met FrieslandCampina, die naar verwachting tegen het einde van het jaar wordt afgerond. Onder voorbehoud de mededingingsautoriteiten hun goedkeuring geven.