Leden Milcobel delen in winst verkoop YSCO
De zuivelverwerker, die onlangs aankondigde te fuseren met FrieslandCampina, wil zich volledig richten op de productie van premium zuivelingrediënten zoals mozzarella, geraspte kaas, melkpoeder, wei, boter en room. Op consumentproducten waaronder de bekende kaasmerken Brugge Kaas en private label kaas en op de distributie van zuivel. De volledige focus op de kernactiviteiten in zuivel en de fusie met FrieslandCampina dragen volgens Milcobel bij aan de vorming van een veerkrachtige en toekomstbestendige coöperatie.
Leden melkveehouders profiteren
Een deel van de opbrengsten van de de verkoop van YSCO vloeien terug naar de leden van de coöperatie. Deze uitkering kan oplopen tot 3 euro per 100 liter geleverde melk en wordt in twee jaar uitbetaald. 1,50 euro per 100 liter voor de melk geleverd in 2024 en 1,50 euro per 100 liter voor de melk geleverd in 2025. Milcobel omschrijft deze uitkering als een ‘getrouwheidspremie’.
Een ander deel van de opbrengsten van de verkoop zet Milcobel in voor het verbeteren van de productieprocessen, het optimaliseren van de infrastructuur en het vervroegd aflossen van lange termijnschulden. ‘Ook hiermee wordt directe waarde gecreëerd voor de leden-melkveehouders’, omschrijft Milcobel in haar persbericht.
Efficiëntie neemt toe
Peter Grugeon, directeur van Milcobel: „Met de succesvolle verkoop van YSCO zetten we een belangrijke stap in onze strategie om ons volledig te concentreren op onze kernactiviteiten in zuivel. Dit stelt ons in staat om sterker en efficiënter te opereren, en tegelijkertijd concrete voordelen te realiseren voor onze leden-melkveehouders. Samen bouwen we aan een duurzame en toekomstgerichte coöperatie.”