FrieslandCampina en Milcobel kondigen intentie tot fusie aan
De voorgenomen fusie vereist goedkeuring van de ledenraad van FrieslandCampina, de Buitengewone Algemene Vergadering van Milcobel en mededingingsautoriteiten. Leden-melkveehouders, medewerkers, ondernemingsraden en vakbonden zijn over het voornemen tot fusie geïnformeerd.
Kansen benutten
Door de fusie van FrieslandCampina en Milcobel ontstaat, aldus beide coöperaties, één internationale en toekomstgerichte organisatie die kansen beter kan benutten en uitdagingen effectiever kan aanpakken in de mondiale zuivelmarkt. Beide fusiepartners zijn al generaties lang eigendom van melkveehouders en vullen elkaar uitstekend aan in marktposities en productportfolio’s. ‘De fusie biedt verdere ontwikkelingsmogelijkheden in marktsegmenten zoals consumentenkaas, mozzarella, witte zuivel (onder andere melk, karnemelk en yoghurt) en ingrediënten, alsmede voordelen op het gebied van efficiëntie en expertise, bijvoorbeeld met betrekking tot duurzaamheid’, schrijven de coöperaties in hun persbericht.
Voorzitters coöperaties zien veel toekomstperspectief
„De fusie van FrieslandCampina en Milcobel is meer dan de som der delen. Het creëert één toekomstgerichte, gemeenschappelijke zuivelcoöperatie die veerkrachtig is en kansen op de dynamische, mondiale zuivelmarkt kan benutten. Dit versterkt onze aantrekkingskracht op leden-melkveehouders, handelspartners en medewerkers. Bovendien helpt deze stap ons om een toonaangevende melkprijs voor onze leden-melkveehouders te realiseren, zowel nu als in de toekomst”, bepleit Sybren Attema, voorzitter van FrieslandCampina.
Betty Eeckhaut, de voorzitter van het bestuur van Milcobel, laat in een reactie weten: „Het coöperatieve gedachtengoed, dat diepgeworteld is bij Milcobel en FrieslandCampina, vormt de basis voor deze voorgenomen fusie. Ons doel is en blijft om meerwaarde te creëren voor onze leden-melkveehouders. Door onze regionale complementariteit worden we dé coöperatieve partner voor bestaande en nieuwe leden, met een solide melkaanvoer voor een succesvolle toekomst. Voor medewerkers biedt de nieuwe organisatie volop kansen om zich te ontwikkelen in een internationale omgeving. Voor klanten betekent deze fusie meer innovatiekracht, een uitgebreid productportfolio en verdere professionalisering van onze dienstverlening.”
Meer dan 14 miljard euro omzet
Op basis van de gecombineerde jaarcijfers van FrieslandCampina en Milcobel over 2023, exclusief Milcobel’s Ysco-business die wordt verkocht, zal de nieuwe organisatie een pro forma omzet hebben van meer dan 14 miljard euro, actief zijn in 30 landen, wereldwijd bijna 22.000 medewerkers tellen en een totaalvolume van ongeveer 10 miljard kilogram ledenmelk verwerken. Deze melk wordt geleverd door bijna 11.000 leden-melkveebedrijven in eigendom van ongeveer 16.000 leden-melkveehouders in Nederland, België, Duitsland en Noord-Frankrijk.
Proces
De besturen van de coöperaties en de directies van de ondernemingen hebben een overeenkomst op hoofdlijnen ten aanzien van de voorgenomen fusie getekend. Het streven is om in de eerste helft van 2025 een fusievoorstel te hebben uitgewerkt dat zal worden besproken met de leden van FrieslandCampina en de aandeelhouders van Milcobel. Vervolgens zal deze fusieovereenkomst ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Milcobel en de ledenraad van FrieslandCampina. De fusie vereist goedkeuring van de mededingingsautoriteiten.
FrieslandCampina en Milcobel organiseren om 15.00 uureen persbriefing. Nadere berichtgeving volgt.
Tekst: Hermien van der Aa
Woont en werkt op een melkveebedrijf in Hernen met als neventakken educatie en zorglandbouw. Sinds 2020 parttime redacteur melkvee bij Agrio, waar ze hoofdzakelijk schrijft voor de website melkvee.nl, het vakblad Melkvee en de regiobladen
Beeld: Friesland Campina
Bronnen: FrieslandCampina, Milcobel