Wakker Dier nomineert FrieslandCampina als 'Liegebeest'

FrieslandCampina heeft op haar zuivelpakken staan dat de koeien op een verantwoorde manier zo oud mogelijk worden. 'Terwijl melkkoeien meestal voor hun zesde verjaardag naar de slacht gaan vanwege gezondheidsproblemen', aldus Wakker Dier. 'Een gezonde melkkoe kan ruim veertien jaar oud worden.'
FrieslandCampina stelt in een reactie dat diergezondheid, dierenwelzijn en levensduur juist veel aandacht krijgen binnen Foqus planet. De coöperatie erkent dat de koeien van haar leden gemiddeld 5 jaar en 6 maanden oud worden, voordat een veehouder besluit een koe af te voeren. Daarvoor zijn verschillende redenen. 'Gezondheidsproblemen is daar één van.'
Rabobank
Naast FrieslandCampina is ook de Rabobank genomineerd, vanwege haar vorig jaar gestarte verduurzamingscampagne met bijbehorende tv-spot. Volgens Wakker Dier pretendeert de bank hierin dat ze de voedingssector wil verduurzamen. 'In werkelijkheid investeerde de bank tussen 2012 en 2017 voor miljarden euro's in onder andere megastallen', stelt Wakker Dier.
'Doorgefokte plofeenden'
Andere genomineerden zijn onder meer Albert Heijn. Dat bedrijf wordt op de korrel genomen vanwege haar premium eendenborst. 'Doorgefokte plofeenden die nooit buiten komen en geen zwemwater krijgen', foetert de dierenwelzijnsstichting.
Supermarktketen Jumbo is genomineerd vanwege de verkoop van verse kreeft en het bijbehorende advies om die voor het koken eerst een half uur in de vriezer te leggen. En het merk ECOstyle vanwege de verwarrende merknaam voor hun diervoeding, die niet biologisch is.