CONO schrapt entreegeldregeling
Bestuur en leden zijn ervan overtuigd dat het behoud van voldoende volume melk essentieel is om te kunnen blijven voldoen aan de marktvraag, en om de kaasmakerij optimaal te kunnen laten draaien. ‘Het aantal melkveehouders dat in Nederland het bedrijf beëindigt, is door de druk op de sector en stoppersregelingen toegenomen. Daarnaast zijn de mogelijkheden om te groeien voor de bestaande melkveehouders verminderd’, schrijft CONO in haar persbericht.
Aantrekkelijker worden
„Een kleine coöperatie heeft korte lijnen tussen melkveehouders en hun bestuurders en biedt daardoor meer persoonlijk contact, omdat we door samen te ondernemen succesvol willen zijn. Daar hoort een eerlijke melkprijs bij, onder andere door een goede basismelkprijs met bijbehorende hoge duurzaamheidspremies”, legt Gerben van Diepen, voorzitter van het bestuur van CONO Kaasmakers, uit. Met het schrappen van de entreegeldregeling wil de coöperatie ervoor zorgen dat ze aantrekkelijker wordt voor nieuwe leden.
„Het begint bij onze kleine boerencoöperatie allemaal met de samenwerking tussen koeien, boeren en kaasmakers, waarbij we een zo eerlijk mogelijke melkprijs aan onze boeren uitkeren. In onze kaasmakerij, waar we gecertificeerd klimaatneutraal kaas maken, maken we van de beste melk natuurlijk de lekkerste kaas. Dit doen we met sterke merken, zoals het grootste A-merk, Beemster kaas”, besluit Van Diepen.
Tekst: Hermien van der Aa
Woont en werkt op een melkveebedrijf in Hernen met als neventakken educatie en zorglandbouw. Sinds 2020 parttime redacteur melkvee bij Agrio, waar ze hoofdzakelijk schrijft voor de website melkvee.nl, het vakblad Melkvee en de regiobladen
Beeld: Susan Rexwinkel
Bron: CONO Kaasmakers